Duduk di dalam pesawat sering kali dianggap selamat, tetapi dengan insiden baru-baru ini melibatkan kerosakan teknikal dan kecemasan udara, ramai penumpang mula tertanya-tanya: di manakah Tempat Duduk Paling Selamat Dalam Kapal Terbang?
Adakah Kapal Terbang Betul-Betul Selamat?
Walaupun insiden melibatkan pesawat seperti kebakaran enjin, roda tercabut semasa berlepas, atau lubang di badan pesawat, penting untuk diingat bahawa perjalanan udara kekal sebagai salah satu mod pengangkutan paling selamat.
Menurut data, kemungkinan berlakunya kemalangan pesawat adalah sangat kecil dan lebih kecil berbanding risiko dalam perjalanan darat.
Menurut Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS (FAA), tiada satu bahagian pesawat yang dianggap lebih selamat daripada yang lain.
Jurucakap FAA, Rick Breitenfeldt, menekankan bahawa keselamatan lebih bergantung kepada kepatuhan penumpang terhadap arahan kru penerbangan.
Namun, jika kita berbicara mengenai senario tertentu, ada beberapa pertimbangan menarik berdasarkan data dan sains aerodinamik.
Penerbangan Tanpa Transit Terpanjang di Dunia, 18 Jam 40 Minit
Belakang Pesawat: Pilihan Popular
Secara tradisional, bahagian belakang pesawat sering dianggap lebih selamat.
Analisis data kemalangan selama 35 tahun oleh Popular Mechanics dan Time menunjukkan penumpang di bahagian belakang cenderung mempunyai kadar kelangsungan hidup yang lebih tinggi dalam kemalangan.
Mengapa? Dalam kebanyakan kes, bahagian depan pesawat biasanya menerima impak pertama dalam kemalangan, menjadikannya kawasan berisiko tinggi.
Bahagian belakang pula lebih cenderung kekal utuh kerana kebanyakan tenaga kinetik dari kemalangan tertumpu di hadapan.
Walaupun begitu, ini bukan jaminan mutlak, kerana setiap insiden mempunyai dinamik yang berbeza.

Tengah Pesawat: Stabil Tetapi Berisiko
Jika anda risau tentang “air turbulence”, duduk di tengah pesawat berhampiran sayap adalah tempat paling stabil.
Kawasan ini merupakan pusat graviti pesawat, menjadikannya kurang terkesan oleh pergerakan yang menggoncang pesawat.
Namun, bahagian tengah juga biasanya menyimpan tangki bahan api, yang boleh menjadi bahaya tambahan jika berlaku kebakaran.
Kelebihan lain duduk di tengah ialah akses lebih mudah ke pintu kecemasan.
Lebih dekat anda dengan pintu keluar, lebih tinggi peluang untuk keluar dengan selamat dalam situasi kecemasan.
Aisle, Tingkap, atau Tengah?
Setelah memilih bahagian pesawat, persoalan seterusnya ialah: kerusi mana yang terbaik? Setiap pilihan ada kelebihan dan kekurangannya:
- Kerusi lorong (aisle): Memberi anda akses pantas ke pintu keluar tetapi lebih terdedah kepada bagasi jatuh atau objek terbang.
- Kerusi tingkap: Membolehkan anda memantau keadaan luar, tetapi anda mungkin terperangkap jika perlu keluar cepat.
- Kerusi tengah: Mungkin tidak selesa, tetapi memberi perlindungan tambahan di antara penumpang lain.

Kesimpulan: Ikut Arahan Kru
Tidak kira di mana anda duduk, keselamatan anda lebih bergantung kepada kecekapan kru kabin dan bagaimana anda mematuhi arahan mereka.
Menurut pakar keselamatan penerbangan, Daniel Kwasi Adjekum, penumpang harus memberi perhatian penuh kepada taklimat keselamatan sebelum penerbangan dan mempunyai kesedaran situasi sepanjang masa.
Jadi, daripada anda terlalu bimbang tentang memilih Tempat Duduk Paling Selamat Dalam Kapal Terbang, lebih baik fokus pada langkah berjaga-jaga dan mengikuti panduan keselamatan.
Akhirnya, tidak kira di mana anda duduk, sebagai seorang manusia, segalanya kita serah pada kekuasaan tuhan.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Model Terbaharu Honda Civic Hybrid 2025

Honda terus menerajui inovasi automotif dengan memperkenalkan dua model baharu untuk barisan Civic 2025 iaitu Sport Hybrid dan Sport Touring Hybrid.
Civic hibrid baharu dikuasakan oleh sistem dua motor elektrik, menghasilkan 200 kuasa kuda dan 232 NM tork. Ini menjadikannya Civic bukan daripada barisan Type R yang paling berkuasa yang pernah dihasilkan.
Hasilnya adalah pecutan yang cepat dan mudah, sambil mengekalkan penarafan ekonomi bahan api EPA yang mengagumkan.

Satu ciri yang menonjol ialah Linear Shift Control, yang meniru rasa rev daripada rangkaian kuasa konvensional. Inovasi ini menyediakan pengalaman memandu yang dinamik yang mengatasi Civic berkuasa turbo 1.5L yang bakal digantikan.

Sistem hibrid dua motor Honda direka untuk memaksimumkan kecekapan tanpa mengorbankan prestasi atau ruang.
Sistem ini termasuk dua motor elektrik besar dan berkuasa yang dioptimumkan untuk Civic, memastikan pengalaman memandu yang sporty dan cekap.

Selain itu, pemandu boleh memanfaatkan empat tahap penyahpecutan brek regeneratif, yang boleh dikawal melalui pedal pada roda stereng.
Ciri ini meningkatkan kawalan semasa penyahpecutan, menyumbang dengan ketara kepada dinamik pemanduan keseluruhan.
Baca juga artikel : Honda Civic FL1 Dan FL5 – Ada Beza Ke?
Civic hibrid 2025 direka untuk mempertingkatkan feel memandu yang menyeronokkan dan selesa. Penyelarasan spring dan sistem suspensi yang unik, bersama dengan tayar yang dibangunkan khusus, meningkatkan prestasi perjalanan dan pemanduan.

Model-model ini juga mempunyai tahap bunyi, getaran, dan kekasaran (NVH) yang paling rendah dalam barisan Civic, terima kasih kepada pakej pengurangan bunyi yang komprehensif yang merangkumi Kawalan Bunyi Aktif dan resonator roda pada model Sport Touring.

Keutamaan pada kemampuan kewangan masih dikekalkan, dengan mengekalkan Civic LX dan Sport meneruskan enjin 2.0-liter 4-silinder. Walau bagaimanapun, model Sport Hybrid dan Sport Touring Hybrid baharu menawarkan sistem hibrid dua motor Honda yang berkuasa tetapi cekap.

Pemandu boleh menukar mod pemanduan kepada Econ, Normal, dan Sport untuk mengoptimumkan prestasi bagi pelbagai keadaan pemanduan.
Sport Touring Hybrid juga menampilkan mod Individu untuk pengalaman pemanduan yang disesuaikan.

Pengenalan model Sport Hybrid dan Sport Touring Hybrid menunjukkan dedikasi Honda terhadap kemajuan teknologi hibrid sambil mengekalkan reputasi Civic sebagai pengalaman memandu yang menyeronokkan dan sporty.
Sumber Artikel : Honda Unveils 2025 Civic Sport Hybrid and Sport Touring Hybrid Trims
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
QJMOTOR SRK250S Motosikal 250cc dengan Harga Bawah RM10,000!

QJMOTOR SRK250S Motosikal 250cc dengan Harga Bawah RM10,000!
Pasaran motosikal naked sport di Malaysia kini menerima tambahan baharu dengan pelancaran QJMOTOR SRK250S.
Model terbaharu yang diperkenalkan adalah sempena pembukaan Mforce SmartShop Tat Kang Motor Sdn. Bhd. di Johor.
Premis ini merupakan Mforce SmartShop ke-17 di Malaysia dan ke-7 di negeri tersebut, menandakan perkembangan pesat rangkaian pengedaran Mforce.
Reka Bentuk Urban dengan Dua Pilihan Warna
SRK250S tampil dengan imej agresif dan kemas, hadir dalam dua pilihan warna iaitu Black dan Grey pada harga bermula RM9,888 (tidak termasuk cukai jalan dan insurans).
Reka bentuk naked sport moden dengan elemen praktikal sesuai untuk kegunaan harian.
Dengan dimensi 2,010mm panjang, 810mm lebar dan 1,070mm tinggi, jarak roda 1,370mm serta berat kering hanya 148kg, ia sesuai untuk penunggang baharu mahupun yang berpengalaman.
Ketinggian tempat duduk 780mm juga memberikan posisi tunggangan selesa, manakala ground clearance 135mm membantu mengharungi pelbagai kondisi jalan.
Prestasi 249cc dengan Suntikan Teknologi
Dikuasakan enjin silinder tunggal 249cc, 4-lejang, 4-injap dengan penyejukan cecair, SRK250S menghasilkan 20.5kW pada 9,500rpm dan tork maksimum 22.5Nm pada 7,250rpm.
Sistem EFI memastikan pembakaran bahan api lebih cekap, manakala transmisi 6-kelajuan dengan klac basah berbilang plat memberikan pertukaran gear yang lancar.
Suspensi Mantap, Cengkaman Terjamin
Di bahagian hadapan, SRK250S menggunakan fork terbalik (USD) untuk kestabilan dan kawalan yang lebih baik, digandingkan dengan monoshock teleskopik boleh laras di belakang.
Kombinasi tayar 110/60-R17 di hadapan dan 140/60-R17 di belakang memastikan cengkaman optimum.
Keselamatan ditingkatkan melalui brek cakera 300mm di hadapan dan 240mm di belakang, kedua-duanya disokong ABS sebagai ciri standard.
Teknologi Moden untuk Penunggang Generasi Baru
SRK250S dilengkapi ciri moden seperti paparan meter digital, lampu LED sepenuhnya, suis hazard, port USB Type-A dan tempat duduk dua tingkat.
Rekaan ekzosnya memberi sentuhan sporty, manakala sambungan Bluetooth membolehkan penunggang menjawab dan menamatkan panggilan terus dari motosikal.
Buat masa ini ciri ini hanya menyokong pengguna Android sahaja dan kemas kini iOS dijangka menyusul.
Jaminan dan Sokongan Selepas Jualan
Setiap pembelian SRK250S hadir dengan jaminan 2 tahun tanpa had perbatuan serta kemudahan pembelian alat ganti tulen secara atas talian menerusi Mforce Bike Holdings Sdn. Bhd.
Tentang QJMOTOR
Ditubuhkan pada 1985, QJMOTOR ialah jenama di bawah Kumpulan Geely yang mengkhusus dalam R&D dan pembuatan motosikal, enjin serta komponen utama.
Pada 2005, QJMOTOR mengambil alih syarikat motosikal Itali, Benelli, sekali gus memperkukuh pengaruhnya di pasaran global.
Dengan pengalaman lebih tiga dekad, QJMOTOR kini mengeksport ke lebih 130 negara dan berhasrat menjadi peneraju dalam segmen motosikal berkuasa tinggi dan teknologi baharu.
Baca Juga : QJMOTOR SRV 250 AMT, Motosikal Cruiser Automatik Pertama di Malaysia
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Skuter Elektrik BMW CE 04 Baharu Jadi Salah Satu Tarikan Utama Di Malaysia Autoshow 2023

Baru-baru ini MASKULIN sempat mengikuti Media Day untuk acara automotif terbesar di negara iaitu Malaysia Autoshow 2023. Ia merupakan acara yang cukup dinanti-natikan oleh peminat serta pemerhati industri automotif negara dan juga negara serantau.
Pelbagai jenama automotif mengambil bahagian dan menggunakan peluang ini memperkenalkan jentera-jentera serta teknologi terbaharu mereka. Salah satu yang paling menarik perhatian MASKULIN ialah persembahan dari BMW Motorrad.
Dan tidak dinafikan salah satu jentera yang paling menonjol ialah skuter mobiliti urban pertama diperkenalkan mereka iaitu BMW CE 04.
Menurut Ketua Komunikasi Korporat dan Kelestarian BMW Group Malaysia, Sashi Ambi berkata, “BMW Group Malaysia terus mengorak langkah dalam gagasan visi elektrifikasinya bagi Malaysia.
“Kami telah mengepalai usaha mobiliti berelektrik dengan penyebarluasan portfolio kenderaan elektrik dan juga rangkaian fasiliti pengecasan kami – memudahkan mobiliti yang Lestari dan Bertanggungjawab memenuhi keperluan perjalanan jauh.”
“Pada masa yang sama, bagi perjalanan berjarak pendek dalam kawasan bandar pula, impak mobiliti bebas emisi adalah amat signifikan, kerana faktor kepadatan sebuah bandar merupakan penyumbang utama dalam perihal emisi.
“Sebuah solusi yang menggandingkan revolusi dan juga evolusi, BMW CE 04 dengan elegannya memadankan reka bentuk yang menawan serta daya keterhubungan pintar, membuktikan keupayaan inovasi kami sebagai peneraju dalam industri ini,” tambahnya lagi.
TEKNOLOGI TERCANGGIH
Menjadi kemuncak usaha Mobiliti Elektro yang berusia 50 tahun lamanya termasuk Mobiliti Urban yang berusia hampir 30 tahun, skuter berkuasakan elektrik oleh BMW Motorrad ini memuatkan teknologi-teknologi yang tercanggih berlatarkan rangkaian pemacu yang kompak.
Pacuan elektriknya yang inovatif membekalkan kuasa dan jarak operasi yang cemerlang, membolehkan pengguna menavigasi bandar dan kawasan urban dengan begitu mudah.
Kedudukan unit penstoran tenaga yang rendah menjadikan aspek pengendalian dan dinamisme jentera ini lebih handal, menjamin pengalaman tunggangan yang lancar dan memuaskan.
Secara ringkas, BMW CE 04 baharu melambangkan kebebasan dan keseronokan urban yang sebenar, tapi dengan cara yang halus.
Dengan pelan pembiayaan yang disediakan oleh BMW Group Financial Services Malaysia, pemilikan BMW CE 04 baharu bermula daripada RM728.00 sebulan (berdasarkan anggaran pembiayaan Balloon Financing sebanyak 80% bagi tempoh 4 tahun).
Para pemilik juga boleh menikmati aneka faedah tambahan menerusi program-program yang terunggul seperti Inklusif Minyak Enjin Premium, Inklusif Servis dan Lanjutan Waranti daripada BMW Motorrad Malaysia. Maklumat lanjut mengenai program-program tersebut boleh didapati di https://www.bmw-motorrad.com.my/en/service/service-inclusive.html.
Harga runcit (atas jalan, dengan Waranti 3 Tahun serta Program Bantuan Tepi Jalan 3 Tahun oleh BMW Motorrad Malaysia, tanpa insurans) BMW CE 04 baharu ialah RM 59,500.00.
Jangan lupa subscribe YouTube MASKULIN!