Ducati, jenama motosikal dari Itali yang terkenal dengan rekaan agresif dan motosikal berprestasi tinggi, sekali lagi menggegarkan dunia permotoran dengan pelancaran Ducati Multistrada V2 S 2025.
Model terbaru ini menyertai barisan keluarga V2 890cc yang semakin berkembang, selepas kejayaan Ducati Panigale V2 dan Streetfighter V2.
Kredit Foto : Website cycleworld
Enjin V2 890cc
Dibangunkan di atas platform V2 890cc yang serba baharu, Multistrada V2 S menawarkan kombinasi sempurna antara kuasa dan kecekapan.
Enjin V-twin 90 darjah ini menghasilkan kuasa maksimum 115hp pada 10,750rpm dan tork puncak 92Nm pada 8,250rpm.
Kredit Foto : Website cycleworld
Meskipun angka ini sedikit lebih rendah berbanding saudara-maranya, Panigale V2 dan Streetfighter V2, namun ia lebih daripada mencukupi untuk menjanjikan pengalaman menunggang yang mengasyikkan.
Salah satu ciri menarik enjin ini ialah keupayaannya menghasilkan tork yang sangat baik pada rpm rendah.
Sebanyak 70% tork maksimum boleh didapati seawal 3,500rpm, memberikan pecutan responsif dan linear.
Ads
Tambahan pula, berat enjin yang hanya 55kg menyumbang kepada pengendalian motosikal yang lebih lincah dan mantap.
Casis dan Suspensi
Untuk memastikan keselesaan dan kestabilan ketika menunggang di pelbagai jenis permukaan jalan, Ducati telah melengkapkan Multistrada V2 S dengan casis yang direka khas.
Kredit Foto : Website cycleworld
Rangka motosikal yang lebih kurus dan kedudukan menunggang yang ergonomik memberikan pengendalian yang lebih intuitif.
Varian V2 S turut dilengkapi dengan suspensi semi-aktif Ducati Skyhook yang boleh dilaraskan secara elektronik, memberikan penyesuaian tunggangan yang optimum.
Ads
Selain itu, jarak antara roda yang panjang (1572mm) memberikan kestabilan yang sangat baik pada kelajuan tinggi.
Pengadang angin yang boleh dilaraskan pula membantu mengurangkan keletihan angin semasa perjalanan jauh.
Elektronik Canggih
Sebagai sebuah motosikal adventure sport premium, Multistrada V2 S dilengkapi dengan pelbagai teknologi elektronik terkini.
Kredit Foto : Website cycleworld
Panel instrumen TFT berwarna 5 inci memaparkan pelbagai maklumat penting, termasuk mod tunggangan yang dipilih.
Ads
Terdapat lima mod tunggangan yang boleh dipilih, iaitu Sport, Touring, Urban, Enduro, dan Wet, masing-masing dengan tetapan ABS, kawalan traksi, dan kawalan wheelie yang berbeza.
Kredit Foto : Website cycleworld
Ciri-ciri lain yang turut dimuatkan termasuklah cruise control, lampu LED dengan fungsi Coming Home, dan sambungan Bluetooth.
Konklusi
Ducati Multistrada V2 S 2025 merupakan sebuah motosikal adventure sport yang sangat menarik.
Dengan kombinasi kuasa yang mantap, pengendalian yang lincah, dan teknologi elektronik yang canggih, motosikal ini sesuai untuk penunggang yang mencari keseronokan menunggang di pelbagai jenis jalan raya.
Sama ada untuk perjalanan harian atau pengembaraan jauh, Multistrada V2 S pasti akan memberikan pengalaman menunggang yang tidak dapat dilupakan.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Pihak berkuasa antimonopoli Itali telah mendenda sebuah syarikat automobil tempatan sebanyak €6 juta (US$6.4 juta) selepas mendapati syarikat tersebut secara tidak sah melabelkan kenderaan dari pengeluar China seperti Chery Automobile Co sebagai buatan kereta Itali.
DR Automobiles telah mempromosikan kereta-kereta daripada Chery, BAIC Motor Corp dan Anhui Jianghua Automobile Group, atau JAC Motors, sebagai buatan Itali sejak sekurang-kurangnya Disember 2021, menurut agensi tersebut di laman webnya.
Kereta buatan China ini dipasarkan di bawah jenama DR dan EVO selepas melalui beberapa “sentuhan akhir” di Itali.
Fiat Topolino – Hijau
Polis Itali Berkuatkuasa
Pada bulan Mei, polis bahagian komersial telah merampas puluhan Fiat Topolino yang dihasilkan di Maghribi kerana mereka mempamerkan bendera Itali. Syarikat induk Stellantis NV juga dipaksa menamakan semula SUV Alfa Romeo baru selepas Rome tidak bersetuju dengan rancangan kumpulan itu untuk menamakan SUV yang dibuat di Poland itu sebagai Milano.
DR, yang berpangkalan di Macchia d’Isernia di utara Naples, berkata ia akan merayu keputusan tersebut. Seorang jurucakap syarikat menyatakan bahawa kenderaannya hanya 60-70 peratus dipasang awal di China, dan syarikat itu membuat perubahan penting di kilangnya untuk memenuhi peraturan Eropah, contohnya dalam sistem bahan api dan piawaian perlanggaran.
Amalan membina kereta sebahagiannya di Asia adalah perkara biasa dalam sektor automotif dan “tidak pernah disembunyikan dari orang ramai”, kata DR. Iklannya “tidak pernah bertujuan untuk menguar-uarkan pembuatan lengkap kereta di Itali”.
Perdana Menteri Itali – Giorgia Meloni. Photo: Reuters
Perancangan Kerajaan
Kerajaan Meloni juga telah bertelagah dengan pemilik Fiat, Stellantis, mengenai rancangan untuk memindahkan pengeluaran ke negara-negara yang kosnya lebih rendah. Ini kerana kerajaan-kerajaan Eropah mendesak pembuat kereta untuk mengekalkan pekerjaan bergaji tinggi.
Minggu lepas, Kesatuan Eropah menaikkan tarif ke atas kenderaan elektrik buatan China sehingga 48 peratus. Langkah yang bertujuan melindungi pembuat kereta tempatan daripada persaingan kos rendah pada produk yang kritikal kepada matlamat kelestarian rantau ini.
DR 1.0 berkongsi platform sama dengan Chery
Contoh Kereta
Kereta bandar DR 1.0 adalah berdasarkan model eQ1 Chery, model popular di negara asalnya. Chery telah mengambil alih bekas kilang Nissan di Barcelona dan merancang untuk mula menghasilkan kenderaan elektrik di sana menjelang akhir tahun ini.
DR Automobiles menjangka akan tertakluk kepada tarif EU ke atas kenderaan elektrik buatan China untuk model EV yang dijualnya. Syarikat itu merancang untuk menambah kilang di Itali untuk memperkukuh pemasangan tempatan.
Bermula tahun depan, individu yang masih mahu mendapatkan salinan fizikal lesen memandu atau cukai jalan mungkin perlu membayar caj tertentu. Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke. Langkah ini diambil susulan aduan daripada orang awam yang masih memilih format fizikal berbanding digital.
Menurut Anthony, pihaknya akan memperkenalkan inisiatif bagi individu yang mahu mencetak lesen memandu atau cukai jalan mereka. “Jadi, pada awal tahun depan, kita akan menambah baik perkara ini.
Sesiapa yang ingin mendapatkan kad fizikal mungkin perlu membayar kos cetakan,” katanya ketika menjawab soalan Syed Ibrahim Syed Noh (PH-Ledang) di Dewan Rakyat. Walaupun begitu, beliau tidak memberikan butiran lanjut mengenai jumlah caj yang bakal dikenakan.
Digitalisasi Tidak Akan Berundur
Anthony juga menegaskan bahawa peralihan ke arah digital tidak akan dihentikan. Sebaliknya, usaha akan terus difokuskan kepada peningkatan sistem digital yang sedia ada. Kementeriannya merupakan salah satu yang paling aktif menyokong agenda pendigitalan negara, termasuk melalui aplikasi MyJPJ.
Setakat ini, aplikasi MyJPJ telah dimuat turun oleh 13.7 juta pengguna. Lebih sejuta transaksi berkaitan pembaharuan cukai jalan dan lesen memandu digital telah dilakukan, dengan jumlah transaksi mencecah RM121 juta.
Pemberitahuan Tarikh Luput Cukai Jalan
Dalam usaha untuk meningkatkan pengalaman pengguna, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bercadang memperkenalkan fungsi pemberitahuan tarikh luput Lesen Kenderaan Motor (LKM).
Menurut Anthony, ciri ini akan diumumkan kepada umum selepas siap dibangunkan. “Ini adalah salah satu penambahbaikan yang sedang dilaksanakan oleh kementerian dalam agenda pendigitalan JPJ,” katanya.
Anthony turut menyambut baik cadangan daripada Hasnizan Harun (PN-Hulu Selangor) untuk mewujudkan ciri tersebut. Beliau yakin ini akan memudahkan orang ramai memperbaharui LKM tepat pada masanya tanpa kerumitan.
Kemudahan Penguatkuasaan Digital
Bagi penguatkuasaan, Anthony menjelaskan bahawa pihak polis dan JPJ telah dilengkapi dengan peralatan untuk memeriksa cukai jalan secara digital semasa operasi sekatan jalan raya.
“Jika anda melalui sekatan jalan baru-baru ini, anda akan perasan bahawa pegawai tidak lagi memeriksa cukai jalan secara fizikal. Mereka hanya perlu memasukkan nombor plat kenderaan ke dalam sistem, dan maklumat mengenai status cukai jalan akan muncul serta-merta,” katanya.
Langkah ini dilihat sebagai satu lagi usaha kementerian untuk memodenkan sistem dan mengurangkan kebergantungan kepada dokumen fizikal, sejajar dengan perkembangan teknologi masa kini.
Walaupun terdapat perubahan besar ke arah digitalisasi, kerajaan masih mengambil kira keperluan golongan yang memerlukan salinan fizikal, namun dengan sedikit kos tambahan.
Usaha ini diharap dapat memenuhi pelbagai keperluan rakyat sambil memperkasakan perkhidmatan awam secara digital.
Penerimaan Pesawat Pertama A330neo oleh Malaysia Aviation Group
Malaysia Aviation Group (MAG), syarikat induk Malaysia Airlines, telah menerima pesawat A330neo pertama mereka.
Penerimaan pesawat ini menandakan langkah penting dalam usaha memperbaharui kumpulan pesawatnya.
Menurut kenyataan Airbus pada Jumaat, pesawat model A330-900 ini adalah yang pertama daripada 20 unit yang disewa daripada Avolon.
Sekali gus menetapkan piawaian baharu bagi kecekapan bahan api dan meningkatkan pengalaman penumpang.
Kredit Foto : Facebook Malaysia Airlines
Penggunaan Pesawat A330neo oleh Malaysia Airlines
Malaysia Airlines merancang untuk menggunakan pesawat A330neo ini bagi laluan di seluruh Asia dan Pasifik serta laluan terpilih ke Asia Barat.
Pesawat ini dikonfigurasikan dalam susun atur premium dua kelas.
Ianya menawarkan 297 tempat duduk yang merangkumi 28 suite kelas perniagaan yang boleh dibaringkan sepenuhnya dan kabin kelas ekonomi baharu yang mampu memuatkan 269 penumpang.
Kredit Foto : Facebook Malaysia Airlines
Menurut Airbus, MAG merupakan syarikat penerbangan ke-20 yang menyertai kumpulan operator global pesawat A330neo yang moden dan cekap bahan api.
Setakat ini, Airbus telah menyerahkan lebih daripada 140 pesawat A330neo kepada pelbagai syarikat penerbangan di seluruh dunia.
Penyertaan MAG dalam Kumpulan Operator Global A330neo
MAG memilih pesawat A330neo sebagai sebahagian daripada inisiatif pembaharuan kumpulan pesawat pada tahun 2022 kerana badan pesawat yang lebar serta keupayaan bahan api yang lebih efisien.
Kredit Foto : Facebook Malaysia Airlines
Namun, penyerahan pertama pesawat ini yang pada awalnya dijadualkan pada September 2024.
Penyerahan ini tertangguh akibat penemuan teknikal yang dikesan oleh Airbus ketika peringkat barisan penerbangan.
Inisiatif Pembaharuan Kumpulan Pesawat oleh MAG
Dalam kenyataan berasingan, MAG memaklumkan bahawa pesawat yang bernombor pendaftaran 9M-MNG telah berlepas dari Pusat Penyerahan Airbus di Toulouse, Perancis pada 28 November jam 8.52 malam waktu tempatan dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 4.52 petang keesokan harinya.
Penerbangan dari Toulouse ke Kuala Lumpur
Sebelum tiba di KLIA, pesawat tersebut telah melakukan lintas hormat di ruang udara Kuala Lumpur.
Lintas hormat ini disertai oleh jet pejuang Sukhoi Su-30MKM milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), memberikan pemandangan yang mengagumkan kepada orang ramai.
Kredit Foto : Facebook Malaysia Airlines
Setibanya di KLIA, pesawat ini disambut dengan sambutan tradisi semburan air sebagai simbolik penerimaan rasmi.
Lintas Hormat dan Sambutan di KLIA
Penerbangan MH5039 itu dikendalikan oleh Kapten Khairul Syukri Khalid, Kapten Azim Sham Che Din, Kapten Zainuddin Hussein, dan Kapten Najwan Reshan Nahdan Rengganathan, dengan tempoh perjalanan selama 13 jam.
Kredit Foto : Facebook Malaysia Airlines
Pesawat ini dikuasakan oleh enjin Rolls-Royce Trent 7000 yang terbaru.
Ia juga akan menyertai barisan tujuh pesawat pengangkut A350 jarak jauh yang sedia ada, menggantikan 21 pesawat A330ceo secara berperingkat.
Krew Penerbangan dan Spesifikasi Pesawat
Pada Ogos 2022, MAG telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama Airbus, Rolls-Royce, dan Avolon untuk pemerolehan 20 pesawat A330neo yang dijadualkan untuk penyerahan sehingga tahun 2028.
Kredit Foto : Facebook Malaysia Airlines
Memorandum Persefahaman antara MAG dan Airbus
Penyerahan pesawat ini merupakan sebahagian daripada usaha berterusan MAG untuk memperkukuhkan armadanya.
Hal ini juga bagi memastikan pengalaman penumpang yang lebih baik serta kecekapan operasi yang lebih tinggi.
Sumber Artikel : Sinar Harian
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Dari Jepun ke Pentas Dunia
Sejarah SUPER GT bermula pada tahun 1994 dengan pelancaran All Japan Grand Touring Car Championship (JGTC).
Ini mrupakan satu usaha berani...