Aktiviti kecurian kenderaan semakinmembimbangkan di Malaysia. Khususnya melibatkan kenderaan seperti SUV dan trak pikap yang kini menjadi sasaran sindiket kecurian. Jenis kenderaan ini mendapat permintaan tinggi di pasaran gelap. Menjadikannya pilihan utama pencuri.
Kenderaan-kenderaan ini dilaporkan diseludup keluar ke negara jiran serta destinasi antarabangsa lain dan dijual pada harga yang lumayan.
Sindiket Kecurian
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Komisioner Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain, menjelaskan bahawa sindiket tempatan yang terlibat dalam kecurian kenderaan mewah ini dibayar sekitar RM20,000 hingga RM30,000 bagi setiap kenderaan. Bergantung kepada jenis dan keadaan kenderaan tersebut.
Dengan masa kurang daripada lima minit diperlukan untuk mencuri kenderaan, ia merupakan sumber pendapatan yang menguntungkan buat penjenayah ini.
Menurut Mohd Shuhaily, sindiket akan mengintip pergerakan kenderaan sasaran dalam tempoh 24 hingga 72 jam sebelum melakukan kecurian. Kenderaan yang diparkir di tempat awam, hadapan rumah tanpa pagar, di tepi jalan atau kawasan terbuka sering menjadi sasaran utama.
Malah, terdapat kes kecurian kenderaan mewah dalam kawasan perumahan berpagar, menunjukkan betapa liciknya sindiket ini dalam memintas sistem keselamatan yang lebih canggih.
Kenderaan jenis pacuan empat roda amat digemari oleh sindiket curi kenderaan – Internet
Taktik Kecurian
Sindiket turut menggunakan pelbagai taktik untuk mengatasi teknologi keselamatan terkini pada kenderaan. Bagi pasaran tempatan, mereka akan menukar nombor enjin dan casis sebelum menjual kenderaan curi itu atau meleraikan komponen untuk dijual sebagai alat ganti.
Ads
Manakala untuk pasaran antarabangsa, kenderaan dicuri akan diseludup keluar negara mengikut permintaan.
Faktor Penyumbang Kecurian
Satu lagi faktor yang menyumbang kepada peningkatan kecurian kenderaan ialah kemudahan mendapatkan peralatan elektronik untuk meretas sistem keselamatan kenderaan.
Seperti peranti ‘jammer’ berkuasa tinggi untuk mematikan GPS dan menghidupkan kenderaan tanpa kunci. Alat seperti ini mudah dibeli secara dalam talian, menambahkan lagi risiko kecurian.
Data Statistik kes kecurian sehingga September 2024 – The Star
Data statistik
Menunjukkan sejak tahun 2021, sejumlah 53,300 kenderaan telah dicuri di Malaysia. Pada tahun 2021, sebanyak 13,426 kes dilaporkan.
Ads
Manakala pada tahun 2022, angka ini meningkat kepada 14,433. Setakat September tahun ini, sebanyak 10,849 kenderaan telah dicuri. Motosikal mencatat jumlah kecurian tertinggi dengan 7,700 kes, diikuti oleh kereta termasuk SUV dan MPV sebanyak 2,535 kes.
Sindiket Semakin Bijak
Mohd Shuhaily turut mendedahkan, sindiket semakin bijak dalam memanipulasi sistem keyless entry. Malah sering mengambil kesempatan terhadap kecuaian pemilik kenderaan yang tidak memasang sistem keselamatan tambahan.
Pemilik kenderaan sering mengabaikan aspek keselamatan seperti memarkir di kawasan gelap atau tidak memasang kunci tambahan. Kelemahan ini memudahkan kerja sindiket untuk mencuri kenderaan dengan cepat.
Pencegahan Kegiatan Sindiket
Untuk mematahkan operasi sindiket ini, pihak polis bekerjasama rapat dengan agensi penguatkuasaan di sempadan negara, khususnya di kawasan utara. Dalam pada itu, menjalankan operasi bersepadu bagi memantau laluan haram.
Ads
Selain itu, rondaan kerap di kawasan berisiko tinggi juga diperhebatkan. Disamping penangkapan dan pendakwaan yang lebih giat terhadap pencuri kenderaan.
Dalam usaha untuk meningkatkan kesedaran keselamatan kenderaan, polis juga menjalankan kempen bagi mendidik pemilik kenderaan tentang pentingnya langkah keselamatan tambahan.
Kenderaan jenis MPV amat kerap dicuri oleh sindiket terbabit – Internet
PROTON telah mengumumkan pembukaan rasmi Pusat Pemasangan Cermin Gelap PROTON di Tanjung Malim, menandakan usaha firma tersebut dalam meningkatkan kemampuan pemasangan cermin gelap sendiri. Fasiliti baru ini memiliki kapasiti untuk memasang hingga 5,000 unit kenderaan sebulan.
Pemasangan cermin gelap keselamatan telah diperkenalkan sebagai aksesori standard untuk varian Flagship dan Premium Proton X90 sejak pelancarannya pada 7 Mei 2023.
Ini juga berlaku untuk varian Flagship Proton S70 dan Flagship X, di mana cermin gelap keselamatan menjadi sebahagian daripada pakej aksesori standard.
PROTON berhasrat untuk menawarkan pilihan ini kepada model lain dalam masa terdekat, dengan tujuan memberikan nilai tambah kepada pelanggan. Kelebihan pemasangan cermin gelap oleh OEM termasuk ketepatan dan kemasan yang lebih baik dengan menggunakan cetakan pra-potong, serta mematuhi peraturan JPJ dan mengurangkan risiko kerosakan sekunder yang biasa berlaku dengan pemasangan selepas pasaran.
Pelanggan juga akan mendapat manfaat dari waranti tanpa had selama 5 tahun untuk semua perkhidmatan pemasangan cermin gelap.
Roslan Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar, menyatakan bahawa pembukaan pusat pemasangan cermin gelap di Tanjung Malim merupakan langkah penting dalam komitmen PROTON untuk menyampaikan produk berkualiti dan nilai tambah kepada pelanggan. Dengan kapasiti yang besar, pusat ini dapat menangani peningkatan volum yang mendadak dengan cekap.
Malaysia kini menyaksikan kemasukan syarikat e-hailing terbaru, Bolt, yang bakal bersaing dengan perkhidmatan popular seperti Grab dan AirAsia Ride. Bolt Services My Sdn. Bhd. mendapat lesen operasinya daripada Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) dan menjadi syarikat ke-34 dalam senarai penyedia e-hailing berlesen di negara ini.
Mengenali Bolt
Bolt merupakan syarikat mobiliti yang berpusat di Estonia dan telah ditubuhkan pada tahun 2013. Syarikat ini sudah beroperasi di 45 pasaran di seluruh Eropah, Afrika, Asia Barat, Asia Tenggara, dan Amerika Latin.
Malaysia menjadi pasaran kedua di Asia Tenggara selepas Thailand, dan pengguna boleh mengakses aplikasi Bolt melalui Apple App Store dan Google Play Store.
Selain perkhidmatan e-hailing, Bolt juga menawarkan penghantaran makanan, penghantaran barangan runcit, sewaan kereta, dan pengurusan perjalanan korporat di negara lain. Namun, buat masa ini, Bolt hanya menyediakan perkhidmatan e-hailing di Malaysia.
Harga Bolt Berbanding Grab
Bagi ramai pengguna, aspek harga adalah salah satu faktor utama. Sebagai contoh, untuk perjalanan dari GMBB ke Stadium Nasional Bukit Jalil yang berjarak sekitar 16km. Perkhidmatan asas Bolt boleh membawa sehingga empat penumpang dengan kos sekitar RM31 tanpa diskaun.
Sebagai perbandingan, perjalanan yang sama melalui Grab menggunakan “JustGrab” berharga sekitar RM19.30 untuk kapasiti penumpang yang sama.
Bolt kini menawarkan diskaun sebanyak 50% untuk 7 perjalanan pertama pengguna baharu di seluruh Malaysia sehingga 16 November 2024, dengan had diskaun maksimum RM15 setiap perjalanan. Bagi pengguna di kawasan Lembah Klang pula, terdapat promosi 50% diskaun untuk 20 perjalanan pertama, sah sehingga 14 November.
Perbezaan Bolt dengan Grab
Walaupun kedua-dua platform menawarkan perkhidmatan yang serupa, Grab menyediakan pilihan lebih pelbagai seperti GrabCar Exec untuk MPV mewah seperti Toyota Vellfire dan Alphard, serta GrabTaxi Metered untuk teksi berkaunter.
Grab juga menawarkan pilihan “GrabSaver” yang menjanjikan tambang lebih murah dengan waktu menunggu yang lebih panjang.
Grab turut menyertakan ciri tambahan seperti “Quiet Ride” bagi mereka yang mahukan suasana tenang tanpa berbual semasa perjalanan.
Ciri “Ride Cover” pula menawarkan perlindungan insurans serta baucar sekiranya berlaku kelewatan penjemputan dengan bayaran tambahan RM0.30 atau RM1.00. Mengikut tahap perlindungan yang dikehendaki.
Grab juga mempunyai pilihan “Carbon Neutral Fee” sebanyak RM0.20 bagi yang mahu menyokong usaha penanaman pokok di Asia Tenggara.
Perkhidmatan Lain
Selain perkhidmatan e-hailing, Grab di Malaysia menawarkan pelbagai lagi perkhidmatan lain termasuk penghantaran barang runcit, penghantaran barangan, serta e-wallet.
Bolt pula setakat ini hanya menyediakan perkhidmatan e-hailing di Malaysia dan belum mengumumkan sebarang perancangan untuk memperkenalkan perkhidmatan tambahan yang disediakannya di luar negara.
Dengan kehadiran Bolt, pengguna di Malaysia kini mempunyai lebih banyak pilihan perkhidmatan e-hailing dengan tawaran promosi menarik yang sesuai untuk mereka yang mahu mencuba alternatif baharu selain Grab.
Scania K360 Euro V, Bas Pelancongan terbaru Syarikat Dayasakti Travel & Tours.
Dayasakti Travel & Tours telah melancarkan produk terbarunya iaitu bas pelancongan generasi baru Scania K360 Euro V, Model SHL ‘The Ark Series, A-20 (Semi Hi-Deck).
Ini merupakan bas pertama seumpamanya di jalan raya Malaysia.
Produk baharu ini memperlihatkan komitmen syarikat bukan sahaja dalam meningkatkan mutu perkhidmatan, tetapi juga menyumbang kepada kelestarian alam sekitar.
Kelestarian Bersama Inovasi: Scania K360 Euro V
Bas terbaru ini merupakan gabungan sempurna antara keselesaan, keselamatan, dan teknologi mesra alam.
Dayasakti Travel & Tours telah melangkah lebih jauh dalam usaha menyokong pelancongan mampan dengan memperkenalkan bas yang dilengkapi enjin Euro V.
Ini bukan sekadar pembaharuan kenderaan, tetapi juga langkah proaktif syarikat dalam memperjuangkan pelancongan yang bertanggungjawab terhadap alam sekitar.
Bas ini mampu menggunakan bahan api B100, yang berpotensi mengurangkan pelepasan karbon sehingga 80%.
Keselamatan Penumpang Diutamakan
Bas ini dilengkapi dengan Sistem Bantuan Pemandu Termaju (ADAS), yang termasuk sistem Amaran Keluar Laluan (Lane Departure Warning, LDW) dan Sistem Brek Elektronik (EBS) bersama Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) serta Kawalan Cengkaman.
Dengan ciri-ciri keselamatan canggih ini, penumpang boleh menikmati perjalanan dengan lebih tenang, selamat dan terkawal.
Pilihan Ideal untuk Korporat dan Kumpulan Sukan
Selain kelebihan dalam aspek kelestarian dan keselamatan, bas ini juga menawarkan ciri-ciri yang memenuhi keperluan khusus kumpulan korporat dan sukan.
Dengan ruang bagasi yang luas, ia sesuai untuk mengangkut peralatan seperti basikal, beg golf, atau kelengkapan sukan lain.
Ini menjadikan bas Scania K360 Euro V pilihan utama untuk acara-acara sukan atau percutian syarikat yang memerlukan pengangkutan yang efisien dan selesa.
Menyusuri Perjalanan Bersama
Pencapaian Dayasakti selama 25 tahun adalah bukti nyata bahawa kejayaan tidak datang dengan usaha sendiri.
Dayasakti Travel & Tours bercadang untuk terus berkembang dan menyokong sektor pelancongan yang lebih mampan.
Dengan pelancaran ini, Dayasakti telah mengambil langkah besar untuk merevolusikan operasi mereka ke arah yang lebih lestari, sambil terus menawarkan pengalaman pelancongan yang berkualiti tinggi.
Inspirasi untuk Generasi Akan Datang
Dengan pelancaran bas pelancongan Scania K360 Euro V yang pertama di Malaysia, Dayasakti telah meletakkan penanda aras baharu dalam sektor pengangkutan pelancongan yang lebih mesra alam dan inovatif.
UMW Toyota Motor Perkukuh Usaha Mobiliti Hijau Negara
UMW Toyota Motor Sdn Bhd (UMWT) menzahirkan komitmen terhadap agenda kelestarian negara melalui satu kolaborasi strategik bersama...