Bila sebut pasal topi keledar, nama LS2 bukan calang-calang dalam dunia permotoran. Terkenal dengan inovasi dan tahap keselamatan kelas dunia. LS2 Malaysia kini tampil dengan tiga model terkini yang bakal menggoda para penunggang motosikal tahun ini.
Verso II OF618, Dragon FF807, dan Advant II FF910. Majlis pelancarannya yang cukup santai dan meriah diadakan ketika ‘Santapan Berbuka bersama Media’ di Courtyard, Kuala Lumpur.
Ketiga-tiga model ini hadir dengan pelbagai ciri terkini yang bukan sahaja memberi perlindungan maksimum. Malah, gaya moden dan keselesaan optimum untuk kegunaan harian dan jarak jauh.
LS2 Verso II OF618 – Ringan, Bergaya dan Praktikal
Model open-face ini dibina menggunakan bahan Kinetic Polymer Alloy (KPA). Menjadikannya ringan tetapi tetap tahan lasak. Dilengkapi visor anti calar, perlindungan UV, sistem PINLOCK MAX-VISION 70 dan visor matahari boleh tanggal. Verso II jelas direka untuk penunggang urban yang aktif.
Teknologi COOLMAX digunakan pada pelapik dalaman untuk menyerap peluh dan kekal kering. Terdapat juga ruang untuk sistem interkom LS2 Intercom 4x – memudahkan komunikasi semasa menunggang.
Berat sekitar 1500g, model ini sesuai untuk kegunaan harian dan didatangkan dengan sistem pelepasan kecemasan serta tali dagu mikrometrik bagi keselamatan tambahan. Harga bermula RM618 (plain) dan RM629 (design). Memang berbaloi untuk penunggang komuter.
Kalau anda jenis yang pentingkan prestasi dan keselamatan maksimum, Dragon FF807 ialah pilihan wajib. Dibina dengan 6K Carbon, ia bukan sahaja nampak mewah, tapi juga ringan dan tahan hentakan. Dengan berat sekitar 1450g, ia sangat sesuai untuk tunggangan berkelajuan tinggi.
Ada juga deflektor nafas, sistem ekzos karbon dan sokongan interkom untuk kekal terhubung semasa di jalan raya. Harga bermula RM2,088 (plain) dan RM2,099 (design).
Ads
LS2 Advant II FF910 – Fleksibel dan Futuristik
Model modular ini menawarkan fleksibiliti luar biasa dengan sistem lipat 180°, membolehkan anda tukar dari full-face ke open-face dalam sekelip mata. Dibina daripada KPA diperkukuh dengan karbon, ia tahan lasak, ringan dan sesuai untuk semua cuaca.
Dengan berat sekitar 1750g, topi keledar ini turut dilengkapi visor berkualiti tinggi, PINLOCK 120, serta sistem ventilasi dan ekzos karbon untuk aliran udara terbaik. Pelapik COOLMAX yang hypoallergenic boleh ditanggalkan dan dibasuh. Sesuai untuk mereka yang ada kulit sensitif.
Tali dagu mikrometrik dan sistem pelepasan kecemasan pastikan anda selamat di mana sahaja. Harga bermula RM1,488 (plain) dan RM1,499 (design). Cukup ideal untuk rider harian dan juga pelancong motosikal.
Ads
Kesimpulan LS2 Terus Dominasi Jalan Raya Malaysia
Ketiga-tiga model ini telah mendapat pensijilan ECE 22.06, menjadikannya bukan sahaja bergaya, tapi juga selamat dan diyakini. Sama ada anda rider harian, peminat touring atau penunggang hujung minggu. LS2 ada sesuatu yang sesuai dengan keperluan anda.
Topi keledar ini boleh didapati di semua pengedar sah MForce dan CFMOTO seluruh negara. Jadi, apa tunggu lagi? Jom tampil bergaya dan selamat atas jalan raya dengan LS2 – sebab keselamatan tak pernah ketinggalan gaya!
Seorang wakil daripada Recaro Automotive North America menjelaskan bahawa permohonan bankrap oleh operasi kerusi kereta Recaro di Jerman tidak memberi kesan kepada operasi di Amerika Syarikat atau unit-unit Recaro yang lain.
Kenyataan akhbar menjelaskan bahawa proses insolvensi yang diambil di Jerman bertujuan untuk penstrukturan semula dan bukannya penutupan.
Kerusi Klasik Recaro
Latar Belakang Recaro Jerman
Recaro, jenama Jerman yang terkenal kerana membekalkan kerusi kepada pengeluar kereta sukan dan pasukan perlumbaan, telah memfailkan bankrupsi. Syarikat tersebut mengisytiharkan muflis di sebuah mahkamah Jerman pada 29 Julai 2024.
Seorang peguam yang berpangkalan di Stuttgart bernama Holger Blümle telah dilantik untuk mengawasi proses tersebut. Pembaca perlu diingatkan bahawa tidak semua syarikat bernama Recaro bankrap; ia hanya Recaro Automotive Seating, yang membuat kerusi kereta. Recaro Holding, yang mereka bentuk dan mengeluarkan kerusi kapal terbang dan kerusi permainan, tidak terlibat dalam proses muflis ini.
Sejarah Pemilikan
Bahagian pembuatan kerusi kereta Recaro telah berpindah tangan beberapa kali dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Ia dibeli oleh Johnson Controls pada tahun 2011 dan dijual kepada firma pelaburan swasta yang berpangkalan di Detroit bernama Raven Acquisitions pada Januari 2020.
Menurut kenyataan yang dikeluarkan semasa pengumuman penjualan tersebut, Recaro Automotive menjana kira-kira $150 juta dalam hasil pada tahun kewangan 2019.
Model kerusi Recaro
Masa Depan Recaro
Apa yang akan berlaku kepada Recaro di masa depan masih belum jelas. Tidak ada kata putus sama ada syarikat itu akan dijual, ditutup, atau dibahagikan. Masih terlalu awal untuk mengetahui apa yang akan berlaku kepada 215 pekerja Jerman mereka.
Majalah Jerman Auto Bild mencatat bahawa para pekerja ini telah “menyumbang kepada penstabilan ekonomi syarikat dengan menangguhkan dan menunda gaji” selama bertahun-tahun, yang menunjukkan masalah kewangan syarikat tersebut sudah lama berakar umbi.
Recaro Seat
Keadaan Pekerja
Yang membimbangkan, kebanyakan pekerja ini dilaporkan tidak mengetahui bahawa majikan mereka telah memfailkan kebankrapan sehingga saat-saat terakhir, jadi mereka tidak diberikan masa untuk merancang keluar dan mencari langkah seterusnya lebih awal. IG Metall, kesatuan sekerja yang mewakili pekerja Recaro, telah meminta ahli-ahli pasukan pengurusan dan mahkamah yang bertanggungjawab dalam proses kebankrapan syarikat untuk lebih telus.
Kesan Terhadap Industri Automotif
Pada tahap sekunder, pemfailan kebankrapan ini boleh mempengaruhi rupa dalam kereta sukan masa depan. Walaupun diasaskan sebagai pembuat badan kereta pada tahun 1906, Recaro telah mengkhususkan diri dalam kerusi sukan sejak tahun 1960-an. Ia telah membekalkan kerusi untuk pelbagai model termasuk banyak model BMW dan Porsche baru dan lama, Alfa Romeo Milano Verde, Cadillac ATS-V, Ford Fiesta ST, Mazda MX-5 Miata, dan Audi R8.
Kebankrapan Recaro adalah satu tamparan besar kepada industri kerusi kereta sukan dan perlumbaan. Namun penstrukturan semula yang dirancang mungkin membawa nafas baru kepada jenama ini. Apa pun yang berlaku, kita berharap agar pekerja dan semua pihak yang terlibat dapat menghadapi cabaran ini dengan tabah dan penuh harapan.
Situasi terkini yang melibatkan Toyota Motor Sdn Bhd (UMWT) selepas pengumuman oleh Toyota Motor Corporation (TMC) berkaitan kesalahan prosedur dalam ujian keselamatan yang dilakukan oleh anak syarikat Toyota, Daihatsu Motor Co Ltd (DMC). Tindakan segera diambil untuk menjamin ketelusan dan kualiti dalam pengurusan yang dijalankan oleh UMWT.
Ketua Pengarah UMW Toyota Motor, Datuk Ravindran K. dengan tegas menyatakan komitmen syarikat untuk menjaga piawaian dan kualiti terbaik dalam setiap kenderaan yang dikeluarkan. Beliau menegaskan bahawa UMWT sedang mengambil langkah proaktif untuk memastikan semua kenderaan yang dijual di Malaysia mematuhi peraturan dan undang-undang yang berkenaan.
Dalam usaha menangani isu ini, UMWT telah bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa kawal selia. Tindakan yang diambil merupakan inisiatif segera dan telus bagi memastikan kenderaan yang dipasarkan di Malaysia adalah berkualiti tinggi dan selamat untuk digunakan.
Ketegasan dalam menjaga kepercayaan pelanggan menjadi fokus utama UMWT. Datuk Ravindran K. menekankan bahawa kepuasan pelanggan sentiasa menjadi keutamaan mereka. “Kami memahami betapa pentingnya kepercayaan pelanggan, dan dengan tekad kami, kami berazam untuk memperkukuhkan keyakinan mereka terhadap produk-produk yang kami sediakan.”
Komitmen UMWT untuk ketelusan dan keselamatan adalah sesuatu yang tidak perlu diragui. Langkah-langkah yang diambil bertujuan untuk memastikan setiap kenderaan yang dikeluarkan adalah selamat dan mematuhi standard piawaian yang ditetapkan oleh industri serta pihak berkuasa yang berkaitan.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Hevik dengan kerjasama GIVI memperkenalkan jaket SCORPIUS. Ia merupakan inovasi dan komitmen jenama ini terhadap keselamatan serta keselesaan khas buat penunggang motosikal terutamanya di negara beriklim tropika.
Jaket SCORPIUS menggabungkan bahan-bahan terkini dengan perlindungan homologasi Eropah yang ringan, menawarkan keselesaan dan perlindungan tanpa tandingan tanpa mengabaikan gaya dan prestasi.
Ia dibina dengan cukup teliti bagi memenuhi keperluan penunggang yang mencari gaya dan kepentingan dalam aksesori mereka. Dibina daripada bahan-bahan yang tahan geseran, jaket ini mampu memberikan perlindungan maksimum terhadap geseran dan impak.
Sekali gus memberikan keyakinan kepada penunggang untuk menakluki mana-mana bentuk jalan raya dengan mudah.
Kredit Foto : Facebook GIVI Malaysia
Dilengkapi dengan pelindung tahap 2 di bahagian bahu dan siku, jaket SCORPIUS menetapkan standard baru untuk keselamatan penunggang. Pelindung ini menawarkan penyerapan impak yang lebih baik, melindungi penunggang daripada kecederaan yang mungkin berlaku sambil mengekalkan keanjalan dan keselesaan untuk pergerakan tanpa sekatan di jalan raya.
Direka untuk penunggang yang melalui iklim tropika, jaket SCORPIUS menampilkan panel ventilasi yang diletakkan strategik untuk mengawal suhu dan aliran udara, mencegah pemanasan berlebihan dan keletihan semasa perjalanan yang panjang.
Dengan empat kawasan berongga, termasuk dua di bahagian depan dan dua di bahagian belakang, ianya memastikan penunggang akan kekal sejuk dan selesa walaupun dalam keadaan yang paling mencabar dan meningkatkan pengalaman pemanduan mereka secara keseluruhan.
Kredit Foto : Website asia.bike
Jaket SCORPIUS dihasilkan daripada bahan-bahan reflektif ke dalam penghasilannya, memastikan kelihatan dengan jelas dan meningkatkan keselamatan untuk penunggang tanpa mengira waktu hari atau keadaan cuaca. Ciri tambahan ini tidak hanya meningkatkan estetika jaket tetapi juga memberi keutamaan kepada keselamatan penunggang di jalan raya.
Bahagian pinggang jaket dan bahagian bawah jaket boleh dilaraskan mengikut keselesaan, dan ianya juga disertakan dengan “raincoat” yang boleh dilepaskan, memberi perlindungan kepada penunggang daripada hujan.
Selain itu, penyertaan pelindung siku safe tech elbow easy flex, boleh disesuaikan kepada standard tahap 2, menawarkan perlindungan dan keanjalan yang ditingkatkan untuk penunggang yang mencari prestasi optima daripada aksesori mereka.
Dengan harga jualan RM980, ianya sangat berbaloi dengan ciri-ciri keselamatan yang canggih, dan reka bentuk ergonomik untuk memberikan keselesaan, gaya, dan perlindungani kepada “rider” di seluruh dunia
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Pagani Zonda R Tergantung di Dinding, Jadi Hiasan Rumah Perlumbaan Pablo Pérez Companc
Bayangkan mempunyai sebuah kereta lumba bernilai anggaran RM10 juta dan menggantungnya di...