Dalam sebuah kejadian di Perth, sebuah pesawat milik Qantas Airways terpaksa mendarat hanya dengan menggunakan satu enjin yang berfungsi. Insiden ini terjadi ketika pesawat tersebut, dalam penerbangan dari Melbourne menuju Perth.
Menurut laporan yang disampaikan oleh Qantas kepada Reuters pada hari Selasa, juruterbang pesawat telah mengambil keputusan untuk memberhentikan salah satu dari dua enjin pesawat Airbus A330-200, dan puncanya tidak dijelaskan dengan lebih lanjut. Walaupun situasi seperti itu menimbulkan keadaan cemas, tindakan cepat dan terlatih daripada anak kapal memastikan pendaratan dapat dilaksanakan dengan baik dan tanpa insiden.
Syarikat penerbangan terbesar di Australia itu memaklumkan bahawa pesawat tersebut telah mendarat dengan selamat, tanpa menyebabkan sebarang kecederaan kepada penumpang atau kru.
Ads
Kredit Foto : Website medium.com
Penumpang yang berada di dalam penerbangan tersebut berkongsi situasi cemas tersebut apabila mereka mendengar bunyi yang kuat, seakan-akan bunyi dentuman, dari salah satu sisi pesawat.
Sebaik sahaja mendarat jurutera dari Qantas langsung bertindak untuk memeriksa keadaan pesawat, sebagai sebahagian daripada operasi standard. Qantas, dalam sebuah kenyataan, mengzahirkan penghargaan mereka terhadap kerjasama daripada semua yang terlibat dalam insiden tersebut.
Ads
Kegagalan enjin merupakan insiden yang jarang terjadi dalam dunia penerbangan. Namun, pesawat seperti Airbus A330-200, yang telah beroperasi selama 21 tahun menurut ch-aviation, masih mampu untuk dikawal walaupun hanya dengan satu enjin yang berfungsi. Pujian harus diberikan kepada juruterbang kerana berjaya mengedalikan pesawat tersebut sehingga selamat untuk mendarat.
Sumber Artikel : Website hmetro
Ads
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI
Download
sekarang!
Boon Siew Honda mengumumkan pelantikan rasmi Encik Kunitomo Asano sebagai Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) baharu.
Beliau menggantikan Encik Mitsuharu Funase yang kini memegang jawatan sebagai Pengurus Besar Bahagian Perlumbaan Motosikal di Honda Racing Corporation.
Encik Asano akan memulakan tugas secara rasmi pada 1 April 2025.
Sebelum ini beliau menjawat jawatan Ketua Pegawai Jualan dan Pemasaran (Chief Sales and Marketing Officer, CSMO) di Boon Siew Honda.
Berbekalkan lebih 20 tahun pengalaman dalam industri motosikal, beliau membawa perspektif luas hasil daripada perkhidmatannya di Jepun, serta di pasaran antarabangsa seperti Thailand, India, dan Malaysia.
Kombinasi pemahaman mendalam terhadap trend global serta keunikan pasaran tempatan menjadikan beliau calon paling sesuai untuk menerajui hala tuju strategik Boon Siew Honda.
Menariknya, pengalaman awal Encik Asano bersama Honda bermula di Malaysia.
Malah, beliau mengimbau bagaimana pengajiannya dalam bahasa Urdu dan Cina secara tidak langsung membantunya berinteraksi dan memahami budaya tempatan dengan lebih baik.
Inilah yang membina hubungan erat beliau dengan Malaysia sejak awal kerjayanya.
Sepanjang dua dekad dalam industri, beliau telah terlibat secara langsung dalam perancangan produk, perniagaan eksport, serta strategi pemasaran.
Hal ini menjadikan beliau tokoh penting dalam landskap permotoran serantau.
Ketika menyandang jawatan CSMO, Encik Asano memainkan peranan penting dalam memperkukuh prestasi jualan dan keberkesanan operasi syarikat.
Antara pencapaian utama beliau ialah:
Memperkenalkan model-model motosikal baharu yang mendapat sambutan hangat.
Memperluas rangkaian pengedar eksklusif Honda BigWing.
Melancarkan kempen tunggang uji strategik untuk menarik minat pengguna.
Langkah-langkah ini bukan sahaja meningkatkan daya saing Boon Siew Honda, tetapi juga mengukuhkan jenamanya di hati pengguna tempatan.
Sebagai CEO, Encik Asano menyatakan komitmen tinggi beliau untuk terus memperkukuh kehadiran jenama Honda di Malaysia.
Tumpuan akan diberikan kepada:
Meningkatkan pengalaman pelanggan menerusi perkhidmatan bertaraf tinggi.
Memperluas jaringan pusat servis dan sokongan selepas jualan.
Memacu inovasi produk dengan teknologi terkini.
Lebih penting, beliau amat menitikberatkan aspek keselamatan penunggang motosikal.
Beliau ingin menfokuskan kepada teknologi keselamatan canggih serta program pendidikan awam bagi menangani cabaran lalu lintas yang semakin kompleks.
Dalam suasana pasaran yang semakin mencabar dan kompetitif, Encik Asano berhasrat untuk memanfaatkan kekuatan teknologi serta kepakaran global Honda, disesuaikan dengan keperluan pengguna Malaysia.
Strategi ini akan merangkumi pengukuhan perkhidmatan selepas jualan, peningkatan kebolehpercayaan produk dan pemantapan reputasi jenama Honda sebagai pilihan utama rakyat Malaysia.
Boon Siew Honda Sdn. Bhd. merupakan perintis motosikal Honda di Malaysia dan telah menjadi peneraju dalam mentakrif semula mobiliti serta memperkasa pengalaman menunggang generasi ke generasi.
Ditubuhkan pada September 2008 sebagai usaha sama antara Honda Motor Co., Ltd. dan Oriental Holdings Bhd.
Syarikat ini terus mencipta inovasi melalui teknologi terkini, mutu kerja unggul dan komitmen terhadap kecemerlangan.
Berteraskan warisan kepercayaan dan kualiti, Boon Siew Honda tetap komited dalam membentuk masa depan dunia permotoran di Malaysia dengan menawarkan prestasi dan kebolehpercayaan yang melangkaui jangkaan.
China mungkin menjadi negara pertama di dunia yang mempunyai teksi terbang sebagai sebahagian daripada rancangan Beijing untuk membangunkan apa yang dipanggil “ekonomi altitud rendah”.
Selama bertahun-tahun, syarikat teknologi telah berusaha untuk melancarkan perkhidmatan komersial electric vertical take-off and landing (eVTOL).
Mampu terbang di atas bandar-bandar yang sesak, eVTOL ini adalah gabungan antara kereta elektrik dan dron, serta boleh dikuasakan oleh tenaga boleh diperbaharui.
Mereka tidak memerlukan landasan dan lebih senyap daripada helikopter tradisional, jadi lebih sesuai beroperasi di kawasan bandar.
Beberapa pengeluar di seluruh dunia percaya teknologi ini sedia untuk perkhidmatan teksi terbang jarak pendek. Namun mereka perlu meyakinkan pengawal selia di seluruh dunia bahawa ianya selamat.
Beijing percaya terdapat peluang besar dalam ruang udara kira-kira 1,000 meter ke bawah. Pada persidangan kerja ekonomi pusat Disember lalu, mereka menetapkan agenda ekonomi nasional China, “ekonomi altitud rendah” ditetapkan sebagai “industri strategik yang muncul”.
Selain daripada teksi terbang, sektor ini termasuk perniagaan yang menggunakan dron atau pesawat berawak untuk melakukan perkara seperti penghantaran pakej, pertunjukan cahaya dron, dan perkhidmatan kecemasan tindak balas cepat.
Di ibu kota teknologi China, Shenzhen, penghantaran makanan dengan dron dan perkhidmatan teksi helikopter sudah menjadi kenyataan.
Sektor ini bernilai 500 bilion yuan ($104 bilion) kepada ekonomi China tahun lalu, dan dijangka meningkat sehingga 2 trilion yuan menjelang 2030.
Kerajaan nasional menyediakan sokongan kewangan dan dasar. Sementara kira-kira 20 wilayah dilaporkan memasukkan langkah-langkah untuk menyokong industri ini dalam rancangan mereka untuk tahun ini.
Untuk beroperasi di sesebuah negara, pesawat perlu mendapatkan Sijil Jenis dari pengawal selia penerbangan. Startup yang berpangkalan di Guangzhou, EHang.
Merupakan pengeluar pertama di dunia yang mendapatkan Sijil Jenis untuk eVTOL pada Oktober tahun lalu, membolehkan ia beroperasi secara komersial.
Menurut EHang, EH216-S yang tidak memerlukan juruterbang boleh membawa dua penumpang. Ia mempunyai kelajuan jelajah 100 km/j dan jangkauan maksimum 35 km.
EHang menunjukkan potensi penggunaan eVTOL yang mirip dron ini pada Disember, menjalankan penerbangan melihat-lihat di dua lokasi.
Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) juga baru-baru ini memberikan lampu hijau untuk memulakan pengeluaran besar-besaran.
Namun, pensijilan EHang datang dengan beberapa syarat ketat yang menghadkan penggunaannya buat masa ini.
Ini termasuk bahawa EH216-S mesti hanya terbang dalam jarak penglihatan kru darat dan tidak di atas kawasan bandar yang padat, pada waktu malam atau dalam cuaca buruk.
Beberapa pengeluar lain juga telah mengemukakan permohonan untuk Sijil Jenis dengan CAAC.
AutoFlight, yang mempunyai operasi di China dan Eropah, bulan lalu memulakan proses pensijilan jenis untuk eVTOL lima tempat duduk “lift-and-cruise” Prosperity. Walaupun ia berlepas dan mendarat secara menegak. Ia menggunakan penerbangan sayap tetap untuk pelayaran mendatar, memberikan jangkauan lebih daripada 250 km.
Dr Adriano Di Pietro dari Swinburne University of Technology mengatakan bahawa mempunyai eVTOL dalam rancangan ekonomi Beijing adalah sangat besar untuk industri.
Namun, beliau juga mengatakan bahawa kos untuk mendapatkan Sijil Jenis di China adalah lebih rendah berbanding di AS atau Eropah.
Kos pensijilan ini adalah kira-kira $1 bilion di AS atau Eropah, sementara di China hanya kira-kira sepertiga daripada itu.
Ini sebahagiannya disebabkan oleh subsidi kerajaan dan sokongan kewangan untuk pemaju, serta rantaian bekalan mereka.
Tetapi pensijilan di China juga dianggap lebih terhad dan kurang selamat. “Konsep ‘anda mendapat apa yang anda bayar’ adalah benar,” katanya.
Pensijilan dari China juga kurang diiktiraf di seluruh dunia berbanding pensijilan dari Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS (FAA) dan Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah (EASA).
China berada di hadapan dalam perlumbaan untuk mengkomersialkan teksi terbang, didorong oleh sokongan penuh kerajaan. Walaupun terdapat cabaran, dengan pensijilan yang lebih murah tetapi dianggap kurang selamat, China terus melangkah maju dalam industri ini. Dengan pelbagai inovasi dan sokongan kewangan, kita mungkin akan melihat teksi terbang menjadi kenyataan di langit China dalam masa terdekat.
Dinamikjaya Motors Sdn Bhd, pengedar tunggal jenama Kia di Malaysia, dengan bangganya memperkenalkan generasi kelima Kia Sportage yang serba baharu.
Model ini boleh ditempah dengan harga permulaan dianggarkan RM 150,000.00.
Kia Sportage, yang telah dinobatkan sebagai pemenang SUV Keluarga Terbaik oleh Women’s World Car of the Year 2022, menetapkan penanda aras baharu dalam kelasnya dengan menekankan reka bentuk maju dan inovasi.
Dibina berasaskan platform canggih Generasi ke-3 N3, Sportage serba baharu ini mempertingkatkan dinamik pemanduan, keselamatan, dan keselesaan, dengan struktur lebih kukuh menggunakan keluli ultra-tinggi.
Kabinnya yang dilengkapi dengan bahan penyerap bunyi strategik, menjadikan Sportage pilihan unggul untuk keluarga.
Ini adalah bukti komitmen Kia untuk sentiasa meningkatkan reka bentuk yang inovatif.
Kia Sportage baharu menawarkan dua pilihan enjin untuk memenuhi keperluan pemanduan yang berbeza.
Enjin petrol 2.0L Smartstream menghasilkan 156 kuasa kuda pada 6,200 RPM dan tork 192 Nm.
Model ini juga dipadankan dengan transmisi automatik 6-kelajuan yang menawarkan prestasi yang lebih lancar.
Bagi mereka yang mencari kuasa lebih tinggi, enjin petrol 1.6T Gamma II menghasilkan 177 kuasa kuda pada 5,500 RPM dan tork 265 Nm, dipadankan dengan transmisi klac berkembar 7-kelajuan untuk pecutan responsif dan dinamik.
Rekaan luaran Kia Sportage baharu mendefinisikan semula rekaan moden, mewujudkan gaya berani untuk generasi baru SUV keluarga.
Garisan yang anggun dan tajam mengalir dengan lancar merentasi badan kereta ini menghasilkan aura kuasa yang halus.
Elemen reka bentuk yang dinamik, ditambah dengan struktur yang bersih dan berotot, mencipta siluet menonjol yang memancarkan keyakinan dan ketangkasan di atas jalan raya.
Terinspirasi oleh falsafah reka bentuk “Opposites United”, Sportage mengimbangi elemen yang berbeza dalam setiap perincian reka bentuknya.
Konsep “Boldness for Nature” yang menjadi asas falsafah ini mencerminkan hubungan erat antara rekaan berani dengan elemen semula jadi.
Hasilnya ialah sebuah SUV moden yang terasa hidup dan selaras dengan persekitaran.
Dari bahagian hadapan, Sportage hadir dengan gril hitam yang lebar dan terperinci, menyatukan elemen frontal utama untuk penampilan yang mempesonakan.
Gril ini turut menggabungkan rekaan “Tiger Nose” bersama lampu LED berbentuk boomerang yang memberikan rupa futuristik dan unik.
Lampu hadapan LED Matrix pula memberikan sentuhan berani yang menetapkan penanda aras baru dalam rekaan SUV kontemporari.
Kia Sportage baharu membawa rekaan dalaman yang memfokuskan kepada pemandu dengan gabungan gaya berani, keselesaan, dan teknologi canggih.
Kabin dilengkapi dengan bahan premium, sentuhan mewah, dan estetika yang kemas.
Salah satu ciri utama adalah paparan skrin sentuh melengkung yang meliputi bahagian depan, mewujudkan kokpit yang luas dan moden dengan lubang udara bergaya, memberikan pengalaman canggih untuk pemandu dan penumpang.
Dalam varian Sportage 2.0L, paparan TFT-LED warna bersaiz 4.2-inci menyediakan maklumat yang jelas, manakala varian 1.6T menawarkan kluster instrumen digital bersaiz 12.3-inci.
Sistem infotainmen dalam varian 2.0L dilengkapi skrin 8-inci dengan pengecaman suara.
Manakala varian 1.6T hadir dengan sistem infotainmen lebih besar bersaiz 12.3-inci.
Kedua-duanya menyokong Apple CarPlay dan Android Auto untuk integrasi telefon pintar yang lancar.
Kabin Sportage direka dengan bijak, menawarkan gabungan praktikaliti dan fungsi dengan ruang dalaman yang luas.
Kapasiti kargo 637 liter dan kerusi belakang yang boleh dilipat rata, ia memberikan ruang yang mencukupi untuk perjalanan mereka yang berkeluarga.
Varian 1.6T AWD dilengkapi sistem bunyi premium 8-pembesar suara Harman Kardon, manakala varian lain menawarkan sistem audio 6-pembesar suara yang berkualiti tinggi.
Kia Sportage juga hadir dengan pelbagai ciri keselamatan yang canggih, memastikan keselamatan maksimum untuk semua penumpang.
Ia dilengkapi dengan 6 beg udara SRS, Sistem Brek Anti-Kunci (ABS), Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC), Bantuan Mula Bukit (HAC), dan Sistem Kawalan Turun Bukit (DBC).
Untuk varian lebih tinggi, ciri seperti Blind-Spot Collision Warning (BCW), Lane Keeping Assist (LKA), dan Smart Cruise Control (SCC) turut disediakan, memastikan pengalaman pemanduan yang lebih selamat dan selesa.
Kia Sportage baharu ini dipasang sepenuhnya secara tempatan di kilang pemasangan Inokom di Kulim, Kedah.
Ia hadir dalam empat warna menarik iaitu Astra Blue, Meteor Grey, Snowflake White Pearl, dan Jet Black.
Harga permulaan bagi Sportage baharu ini adalah dari RM 150,000.00, termasuk Jaminan Pengeluar selama 5 tahun atau sehingga 100,000 KM, serta pakej penyelenggaraan percuma untuk tempoh yang sama.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
10 EV Paling Popular Di Malaysia Tahun 2025
EV paling popular Malaysia tahun ini mencatat perubahan besar dalam industri automotif negara.
Tahun Paling Penting Untuk EV...