Kereta hiper Red Bull RB17 telah diperkenalkan di Festival Kelajuan Goodwood 2024 di England, UK.
Jurutera Adrian Newey mempamerkan versi yang hampir siap untuk pengeluaran yang bernadikan enjin V10 1200hp (895kW) sebagai kenderaan terakhir beliau bersama Red Bull.
RB17 merupakan hypercar pertama yang dihasilkan oleh Red Bull Advanced Technologies (RBAT) secara persendirian dengan pembangunan diketuai oleh Newey dan pasukan teknikalnya.
RB 17 – sisi tepi
Jejak RB17
Hypercar ini mengikuti jejak Aston Martin Valkyrie yang diumumkan pada 2016 dengan 150 unit pertama dihantar pada 2023. Newey juga terlibat sebagai sebahagian daripada kerjasama antara RBAT dan pembuat kereta Britain tersebut.
Namun, tidak seperti Valkyrie yang direka untuk jalan raya di pasaran tertentu, RB17 adalah model yang hanya untuk litar lumba.
Newey akan meninggalkan pasukan pada akhir 2024 selepas 19 tahun, menjadikan RB17 ciptaan terakhir beliau bersama Red Bull dan menutup legasi kejayaan sukan permotoran yang cemerlang.
Harga & Teknologi
RB17 dikatakan mampu mencapai masa pusingan kereta Formula One. Direka untuk membolehkan pemandu membina dan mengasah kemahiran memandu berkelajuan tinggi di litar. Dengan kelajuan tertinggi lebih daripada 350km/j.
Hanya 50 unit akan dihasilkan, setiap satu berharga sekitar £5 juta (RM29 juta) dan disesuaikan mengikut warna, tetapan, dan ciri-ciri lain pembeli.
Ads
“Sebab utama kami menghadkan pengeluaran kepada hanya 50 unit adalah kerana ini membolehkan kami menggunakan pembekal yang sama, dalaman dan luaran, seperti yang kami gunakan dalam Formula 1,” kata Newey kepada penerbitan UK Autosport.
RB 17 – sisi belakang
Tempoh Pembangunan
RB17 dibangunkan selama empat tahun – bermula semasa perintah kawalan pergerakan COVID – dan menggunakan casis gentian karbon dan enjin petrol V10 4.5 liter yang dipasang di tengah yang menghasilkan 1000hp (746kW).
Transmisi yang dibangunkan Red Bull menggunakan gear Xtrac. Enjin V10 berputar hingga 15,000rpm dibangunkan oleh Red Bull Powertrains – pihak yang bertanggungjawab untuk enjin pasukan Formula One. Newey juga berusaha untuk mencipta semula bunyi era V10 Formula One yang berakhir pada 2005.
Kuasa dipertingkatkan sebanyak 200hp (149kW) – menjadikan jumlahnya 1200hp (895kW) – dengan motor elektrik yang dipasang pada gandar belakang. Motor kedua pada gandar hadapan telah dipertimbangkan tetapi ditolak kerana beratnya, menyebabkan berat RB17 kurang daripada 900kg dan pacuan roda belakang.
“Ia mempunyai dua tempat duduk. Supaya anda boleh menikmatinya bersama pasangan, rakan atau jurulatih, dan mampu mencapai masa pusingan kereta Formula One,” kata Newey kepada Autosport.
Ads
“Dan ia boleh diakses oleh orang yang mempunyai pelbagai tahap keupayaan. Mungkin tidak masuk akal untuk memandu ini (RB17) kali pertama anda di litar. Tetapi ia mampu menampung mereka yang mempunyai pengalaman litar yang agak terhad.”
RB 17 – Sisi tepi
Terdapat tiga jenis tayar, semua dibekalkan oleh Michelin termasuk tayar slick yang peka terhadap haba
Tambahan lain..
RB17 juga dilengkapi suspensi pushrod aktif untuk membantu melaraskan ketinggian dan mengawal olengan badan dan kebolehpemanduan. Badan kereta direka untuk mematuhi peraturan sukan Le Mans Hypercar (LMH), menjadikannya layak untuk perlumbaan kereta sukan tetapi memerlukan kerja yang lebih ketara untuk mengelakkan lubang fungsi pada badan yang menjejaskan gaya.
Sayap hadapan dan belakang adalah ‘aktif’ – bermakna ia bergerak sendiri untuk daya turun yang optimum apabila diperlukan. Red Bull mensasarkan 1700kg daya turun pada 150mph (241km/j). Bahagian dalaman kereta masih dalam pembangunan, dengan beberapa butiran teknikal akhir sedang dihalusi sebelum jualan kepada pelanggan.
Ads
RB 17 di Goodwood FOS 2024
Newey, 65, adalah jurutera yang disegani dalam Formula One. Sebagai Ketua Pegawai Teknikal Kumpulan untuk Red Bull Racing, beliau bertanggungjawab merancang kereta lumba RB19 yang dipandu oleh Max Verstappen – turut meraih tiga gelaran dunia pada 2021, 2022 dan 2023.
Beliau menyertai Red Bull Racing pada 2006 tetapi telah mengumumkan akan meninggalkan pasukan pada akhir 2024. Ini menyebabkan tawaran kewangan besar-besaran untuk menyertai pasukan lain termasuk Ferrari dan McLaren. Namun jurutera Britain itu mungkin akan bersara.
Kerjasama Strategik Pacu Pengurusan Sisa Automotif Lestari
Sime Motors, peneraju industri automotif di Asia Pasifik, hari ini melancarkan program kitar semula tayar “Zero Waste”*, yang pertama seumpamanya di Malaysia.
Inisiatif ini mencerminkan komitmen syarikat terhadap pemeliharaan alam sekitar dan kelestarian industri automotif.
Program Pertama oleh Kumpulan Pengedar Automotif Tempatan
Dengan kerjasama Evergreen Corporate Sdn. Bhd., program ini akan dilaksanakan di semua pengedar Sime Motors di Semenanjung Malaysia bermula 1 Julai 2025.
Ia merupakan program berstruktur pertama yang diperkenalkan oleh kumpulan pengedar automotif tempatan.
Program ini memfokuskan kepada pemprosesan tayar tamat hayat melalui sistem kitar semula tertutup dan bebas sisa*.
Program ini dirangka selaras dengan definisi “zero waste” yang ditetapkan oleh Zero Waste International Alliance (ZWIA), iaitu usaha mengelakkan pelupusan sisa ke tapak pelupusan atau pembakaran, dan sebaliknya mengembalikan semua bahan buangan ke dalam kitaran ekonomi secara lestari.
Komitmen Sime Motors Terhadap Kelestarian
“Program ini mencerminkan komitmen kami terhadap kelestarian dan inovasi dalam pengurusan sisa,” ujar Jeffrey Gan, Pengarah Urusan Asia Tenggara Sime Motors. “Dengan keupayaan teknologi milik Evergreen Corporate, kami bangga menjadi peneraju dalam inisiatif kitar semula tayar tanpa sisa dalam industri ini.”
Sokongan Kepada Semua Jenama Di Bawah Sime Motors
Tayar-tayar terpakai yang dikumpul dari pusat servis Sime Motors yang mengendalikan jenama seperti BMW, MINI, Ford, Hyundai, Jaguar Land Rover, Volvo, BYD, Denza, Drivecare dan Auto Selection akan dihantar ke kemudahan milik Evergreen Corporate untuk diproses secara mesra alam.
Teknologi Kitar Semula Hijau yang Canggih
Kemudahan ini menggunakan Teknologi Pemulihan Terma Lanjutan (Advanced Thermal Recovery Green Technology) yang membolehkan 100% pemulihan bahan dengan pelepasan gas berbahaya yang minimum.
Proses ini menghasilkan bahan industri boleh guna semula seperti karbon hitam, minyak bahan api dan keluli kitar semula.
Pengiktirafan ESG dan Kepimpinan Industri
Evergreen Corporate turut menerima pengiktirafan ESG Gold oleh Malaysian Rating Corporation Berhad (MARC) atas usaha mereka dalam pengurusan sisa yang mampan dan beretika.
Perkongsian Strategik ke Arah Ekonomi Hijau
“Kerjasama ini satu detik penting buat Evergreen dan masa depan teknologi hijau Malaysia,” kata Wan Afif Azizul, Ketua Pegawai Eksekutif Evergreen Corporate.
“Kami sentiasa berinovasi dalam teknologi kitar semula tayar, dan kerjasama dengan Sime Motors memperkukuh lagi usaha kami untuk menjadikan ekonomi hijau satu realiti,” tambah Kwang Meng Kian, Pengasas Bersama Evergreen Corporate. “Penyelesaian ini bukan sahaja menangani isu pelupusan tayar, tetapi melakukannya dengan cara yang bersih, berskala dan bersedia untuk masa depan.”
Sejajar Piawaian Alam Sekitar Nasional
Program ini diselaraskan dengan piawaian Jabatan Alam Sekitar (JAS) dan menyokong matlamat negara dalam aspek ESG dan kelestarian.
Sime Motors menegaskan tanggungjawab sosial mereka dalam mengurangkan impak alam sekitar secara berkesan dan memberi manfaat kepada pelanggan serta komuniti.
Pelanggan Turut Menyumbang Kepada Masa Depan Lestari
Dengan program ini, pelanggan Sime Motors kini boleh yakin bahawa tayar terpakai mereka diuruskan dengan cara yang mesra alam.
Setiap servis atau pembelian kenderaan bukan sahaja menjanjikan kualiti, malah turut menjadi pelaburan kepada alam sekitar dan masa depan generasi akan datang.
* Selaras dengan definisi “zero waste” oleh Zero Waste International Alliance (ZWIA), ia merujuk kepada usaha mengekalkan semua sumber melalui penghasilan, penggunaan dan pemulihan yang bertanggungjawab, tanpa melupuskannya ke dalam tanah, air atau udara yang boleh mencemarkan alam sekitar atau mengancam kesihatan manusia.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
GPX, jenama yang dikenali dengan reka bentuk futuristiknya, telah melancarkan model terbarunya, GPX DZ3, skuter premium dengan kapasiti enjin 300cc.
Model ini kini dijual secara rasmi di pasaran Thailand dengan harga promosi sempena pelancaran bermula 94,800 baht untuk model Standard dan 99,800 baht untuk model Sport (dilengkapi dengan Traction Control dan penyerap hentak YSS).
Kredit Foto : Website sanook
Spesifikasi dan Keupayaan Enjin
GPX DZ3, juga dikenali sebagai DC Three, telah direka untuk menjadi skuter premium yang dilengkapi dengan enjin GPX HYPER-i.
Enjin ini mempunyai kapasiti 278.2 cc, satu silinder, empat injap dan penyejukan cecair.
Kredit Foto : Website sanook
Ia mampu menghasilkan kuasa maksimum sebanyak 24.1 hp pada 8,250 rpm dan tork maksimum sebanyak 24.5 Nm pada 6,250 rpm.
Reka Bentuk yang Memukau
Dibangunkan oleh pasukan R&D Thailand yang pernah memenangi Anugerah Reka Bentuk Terbaik 2021 (G-MARK) dari Jepun, GPX DZ3 menekankan pada elemen sporty.
Kredit Foto : Website sanook
Reka bentuk lampu hadapan dan belakang dengan signal yang dibina dalam set fairing hadir dengan sistem LED penuh.
Fungsi dan Ciri Khas
GPX DZ3 dilengkapi dengan pelbagai fungsi termasuk skrin Meter LCD Terbalik dengan reka bentuk sporty yang boleh diselaraskan melalui butang MODE.
Kredit Foto : Website sanook
Dilengkapi juga dengan sistem keyless yang memenuhi piawaian ketahanan air dan habuk IP67, fungsi untuk menghidupkan dan mematikan penggera anti-kecurian, mengunci dan membuka kenderaan, serta sistem Immobilizer yang menggunakan cip untuk memancarkan isyarat dalam kunci bagi membuka suis kunci.
Kredit Foto : Website sanook
Tangki bahan api hadapan mempunyai kapasiti 10.3 liter dengan kedudukan menunggang yang direka khas untuk orang Asia.
Kredit Foto : Website sanook
Posisi kaki boleh diletakkan pada sudut normal dan dipanjangkan dalam Posisi Rehat, termasuk lekukan tempat duduk penunggang untuk memudahkan kaki diletakkan di atas tanah.
Model dan Warna
Kedua-dua model dilengkapi dengan port bekalan kuasa USB-C Pengecas Pantas dalam ruang storan hadapan dan sistem brek ABS Dual Channel dengan cakera brek hadapan 250 mm dan cakera brek belakang 220 mm.
Kredit Foto : Website sanook
Model Sport ditingkatkan dengan TCS – Sistem Kawalan Cengkaman untuk mencegah tyre spining dan sepasang penyerap kejutan belakang dari YSS yang boleh dilaraskan.
Kredit Foto : Website sanook
Model Standard GPX DZ3 tersedia dalam 2 warna: Racing Grey dan Super Black, manakala model Sport tersedia dalam 4 warna: Urban White, Energetic Red, Olive Green, dan Super Black.
Kredit Foto : Website sanook
Harga Istimewa dan Diskaun Pelancaran
Model Standard GPX DZ3 dijual pada harga 100,800 baht dan model Sport pada harga 105,800 baht.
Khabar angin terkini dari Jepun membuatkan peminat kereta sport tak senang duduk. Menurut laporan Best Car, Toyota dikatakan bakal melancarkan generasi baharu GR86 menjelang 2028 dengan enjin turbo 1.6-liter hibrid yang dibangunkan sendiri.
Lebih menarik, langkah ini dilihat sebagai penamat kepada kerjasama panjang antara Toyota dan Subaru.
Toyota – Subaru
Bagi yang mengikuti perkembangan dunia automotif, Toyota dan Subaru pertama kali bergabung pada 2012 untuk menghasilkan model “kembar” Scion FR-S (dikenali sebagai Toyota GT86 di pasaran lain) dan Subaru BRZ.
Kedua-dua model berkongsi reka bentuk badan dan enjin, tetapi dengan lencana dan suspensi yang berbeza. Kerjasama ini wujud kerana logik ekonomi—menghasilkan kereta sport dengan jumlah jualan terhad memerlukan kos pembangunan yang tinggi.
Sebab itulah pengeluar seperti Toyota-Subaru, BMW-Toyota, dan Mazda-Fiat sering bekerjasama dalam projek kereta sport.
Versi paling terbaru model ini bagi tahun 2024 -GR86 Hakone Edition
Toyota Bergerak Solo
Namun, jika laporan ini tepat, keputusan Toyota untuk bergerak solo dengan GR86 baharu mungkin menandakan pengakhiran kepada Subaru BRZ. Bayangkan, tanpa kerjasama ini, adakah BRZ mampu bertahan?
Enjin Baharu, Kuasa Maksimum
GR86 generasi baharu ini dijangka menggunakan enjin 1.6-liter turbo tiga silinder yang sama seperti GR Corolla dan GR Yaris. Menghasilkan sekitar 300 hp tanpa elektrifikasi.
Dengan tambahan teknologi hibrid, kuasa enjin ini mungkin melebihi 350 hp—menghampiri wilayah GR Supra!
GR86 model facelift 2024
Berbeza dengan GR Corolla yang menggunakan pacuan semua roda (4WD) dan disesuaikan untuk rali. GR86 baharu akan kekal dengan pacuan roda belakang (RWD). Untuk memastikan ia kekal kompetitif, ia mungkin dilengkapi tayar dan brek yang lebih besar.
Menjadikan pengalaman pemanduan lebih menyeronokkan dengan harga sekitar RM299,XXX.
Namun begitu, keputusan ini bakal meletakkan GR86 baharu dan GR Corolla dalam persaingan langsung.
Adakah Terlalu Awal?
Yang menarik, generasi kedua GR86 dan Subaru BRZ baru sahaja dilancarkan tiga tahun lalu. Maka, berita tentang model baharu ini dianggap agak mengejutkan. Tetapi dalam dunia automotif, Toyota nampaknya tidak mahu memperlahankan momentum mereka.
Apatah lagi ketika mereka giat membangunkan pelbagai projek seperti generasi baharu MR2, coupe S-FR dengan enjin 1.3-liter, dan konsep Toyota GT3 GR yang mungkin menjadi pengganti LFA.
Kereta konsep kumpulan Toyota – Lexus – Century
Masa Depan Pelbagai Trenkuasa
Walaupun banyak jenama kini beralih sepenuhnya kepada kenderaan elektrik, Toyota nampaknya memilih pendekatan berbeza. Daripada GR Yaris hingga GR Supra, kebanyakan kereta sport Toyota masih mengekalkan enjin petrol atau hibrid.
Pendekatan ini mencerminkan keyakinan Toyota bahawa dunia memerlukan pilihan trenkuasa yang pelbagai, bukannya hanya elektrik semata-mata.
"Redefining Boundaries"
Aveta Malaysia melakar sejarah baharu apabila melancarkan cogan kata rasmi terbarunya, “Redefining Boundaries” atau Mentakrifkan Semula Sempadan. Slogan ini menjadi simbol kepada hala...