Isi Kandungan
ToggleJangan Ambil Remeh Isu Pad Brek
Sistem brek merupakan antara komponen terpenting dalam kenderaan anda.
Ia bukan sahaja memastikan kelancaran perjalanan anda, malah mampu menyelamatkan nyawa anda dalam situasi kecemasan.
Walaupun penyelenggaraan sistem brek tidak memerlukan kekerapan yang sama seperti penukaran minyak enjin, ia tetap perlu diperiksa secara berkala untuk memastikan ia berfungsi dengan baik.
Salah satu komponen utama sistem brek ialah pad brek.
Ia memainkan peranan penting dalam menghasilkan geseran pada piring cakera melalui tekanan daripada kaliper.
Namun begitu, pad brek juga mempunyai jangka hayat tertentu, dan tanda-tanda tertentu akan muncul apabila tiba masanya untuk anda menukarnya.

Berikut adalah tanda-tanda yang perlu anda perhatikan:
1. Bunyi Bising Ketika Menekan Brek
Sekiranya anda mendengar bunyi seperti geseran, kisaran, atau berdenting setiap kali menekan brek, ini adalah petanda awal pad brek anda mungkin telah rosak.
Bunyi ini biasanya berlaku apabila permukaan pad brek menjadi tidak rata, menyebabkan geseran pada piring cakera tidak sempurna.
Jangan abaikan tanda ini – segera ke bengkel untuk pemeriksaan lanjut bagi mengelakkan kerosakan yang lebih serius.

2. Kenderaan Lambat Berhenti
Apakah kenderaan anda mengambil masa lebih lama untuk berhenti walaupun anda sudah menekan brek sepenuhnya?
Jika ya, ini mungkin petanda bahawa sistem brek anda berada dalam keadaan kurang baik.
Piring cakera yang terlalu panas akibat geseran tidak sempurna daripada pad brek boleh menyebabkan keadaan ini.
Anda mungkin juga merasa gegaran pada pedal brek. Segera dapatkan pemeriksaan bagi mengelakkan risiko kemalangan.

3. Kenderaan Hilang Imbangan Ketika Brek
Apabila anda menekan brek tetapi kenderaan cenderung membelok ke satu sisi, ini bermakna pad brek anda mungkin sudah haus secara tidak sekata.
Keadaan ini sering berlaku apabila kaliper brek tersumbat, menyebabkan pad brek tersekat pada satu sisi.
Pad brek yang bergesel secara berterusan ini bukan sahaja menyebabkan kehausan tidak sekata tetapi juga meningkatkan risiko kemalangan.

4. Kepentingan Pemeriksaan Berkala
Jika anda kurang mahir memeriksa brek sendiri, anda boleh meminta mekanik untuk memeriksanya setiap kali anda menukar minyak enjin secara berkala.
Pemeriksaan ini sangat penting untuk memastikan keselamatan anda di jalan raya.
Walaupun mungkin ada caj tambahan untuk pemeriksaan ini, kosnya jauh lebih murah daripada risiko yang mungkin anda hadapi jika brek gagal berfungsi.
Memastikan sistem brek anda sentiasa berada dalam keadaan baik adalah tanggungjawab setiap pemandu.
Jangan abaikan tanda-tanda awal kerosakan, kerana nyawa anda dan pengguna jalan raya lain bergantung kepada kecekapan sistem brek kenderaan anda.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Baca Juga : Yamaha TMAX Tech MAX 2025, Skuter Sport Premium Bertaraf Baharu
BMW Lancar R 1300 GS 2024 Penambahbaikan Menyeluruh & Tiada Lagi Lampu Ikonik Hadapan

Akhirnya BMW Motorrad secara rasmi mengumumkan model adventure R 1300 GS keluaran 2024 cukup dinantikan ramai selepas tampil ‘mencuit’ peminat motosikal kembara di seluruh dunia dengan gambar pandu uji motosikal tersebut.
Berbeza dengan model terdahulu, kali ini ia hadir dengan beberapa teknologi dan pembaharuan baharu. Di antaranya ialah kerangka yang 12 kg lebih ringan, sistem serba baharu dan yang paling kritikal, ianya lebih berkuasa berbanding model GS yang lain.
R 1300 GS dikuasakan oleh enjin boxer yang menghasilkan 145 HP dan daya kilas 149 Nm. Peningkatan prestasi ini dihasilkan daripada penggunaan dimensi silinder yang lebih besar, di ikuti dengan ruang bore lebih lebar dan sesondol baharu.
Selain lebih lincah, enjin ini juga menawarkan penggunaan bahan api yang sama jimat dengan R1250 GS.

Kedudukan posisi kotak gear juga telah diubah ke bahagian bawah enjin. Ia secara tidak langsung turut merendahkan pusat graviti bagi pengendalian yang lebih baik dan juga mengurangkan sehingga 6.49 kg berat enjin secara keseluruhan.
BMW turut menawarkan pilihan tambahan gear Shift Assistant Pro buat mereka yang ingin tunggangan yang jitu dan telus. Manakala untuk sistem suspensi, R 1300 GS menggunakan suspensi EVO Telelever yang baharu di hadapan dan Evo Paralever di bahagian belakang.
Fungsi Dynamic Suspension Adjustment (DSA) ditawarkan sebagai pilihan tambahan di mana ia menawarkan pelarasan dinamik bergantung kepada mod dan situasi tunggangan.
Untuk memberi kesesuaian kepada pelbagai fizikal penunggang, BMW R 1300 GS turut dilengkapi dengan pelarasan ketinggian adaptif, bar hendal yang boleh ditinggikan sehingga 30 mm, serta sistem suspensi sukan yang mampu menambah 20 mm jarak pergerakan roda.
Terdapat empat mod tunggangan yang terdapat pada model ini secara standard iaitu Enduro, Rain, Road dan Eco. Untuk yang berjiwa off-road, anda pasti menyukai mod Enduro kerana ia difokuskan untuk tunggangan seperti itu.

Antara perubahan besar yang dibuat BMW Motorrad ke atas model ini adalah dengan menukar keseluruhan lampu ikonik tidak simetri mereka dan menggantikan dengan rekaan lampu berbentuk X.
Sistem pencahayaan model ini menggunakan LED Matriks yang didatangi secara standard, dimana dua unit LED untuk suluhan rendah dan tinggi, serta empat unit LED tambahan sebagai lampu nyalaan siang (DRL) berbentuk X.
Pilihan perincian tambahan lain seperti fungsi Headlight Pro yang membantu suluhan adaptif bergantung kepada arah motosikal bergerak turut ditawarkan untuk R 1300 GS ini.
Ciri keselamatan yang terdapat pada model ini juga boleh dikatakan canggih kerana ia menggunakan sistem brek terdiri dari angkup empat omboh di hadapan dan angkup dua omboh di bahagian belakang.
Menerusi penalaan ABS Pro, sistem ABS untuk bahagian belakang boleh dimatikan, manakala fungsi Dynamic Brake Control pula boleh menghalang pulasan pendikit yang tidak disengajakan untuk memaksimumkan kuasa brek pada roda belakang.

Skrin paparan maklumat masih mengekalkan skrin paparan TFT bersaiz 6.5 inci berwarna penuh yang menawarkan fungsi navigasi dan boleh dihubungkan kepada peranti pintar menerusi sambungan Bluetooth.
Ciri lain yang terdapat pada model ini termasuklah sistem tanpa kunci (keyless Ride), soket pengecasan USB, pemanas pendikit dan juga pelindung tangan yang lengkap dengan lampu indikasi membelok.
Terdapat tiga varian yang boleh dipilih iaitu Triple Black, GS Trophy dan Option 719 Tramuntana. Harganya pula masih tidak di dedahkan, namun dijangkakan ia bermula dari RM150,000 ke atas. Sama-sama kita nantikan!
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
CFMoto 700MT Bakal Masuk Malaysia Bulan Ini

Isi Kandungan
ToggleCFMoto nampaknya semakin agresif dalam pasaran motosikal Malaysia, dan kali ini mereka bakal memperkenalkan model 700MT. Sebuah jentera adventure/touring yang lebih mampu milik berbanding model 800MT.
Berdasarkan maklumat yang kami terima, motosikal ini dijangka memasuki pasaran tempatan bulan ini, dengan harga anggaran sekitar RM34,000.
Naik Taraf Daripada Model 650MT
CFMoto 700MT sebenarnya bukan model yang dibangunkan dari awal, tetapi merupakan peningkatan daripada model 650MT. Dengan kapasiti enjin 649cc yang dinaikkan kepada 693cc, jentera ini kini mampu menghasilkan kuasa 74hp pada 8,500rpm dan tork 68Nm pada 6,500rpm.
Kuasa tersebut disalurkan ke roda belakang menerusi transmisi enam kelajuan, lengkap dengan sistem slip & assist clutch untuk tunggangan lebih lancar. Namun, model ini tidak dilengkapi mod tunggangan, menjadikannya lebih ringkas tetapi tetap berkuasa untuk perjalanan jauh.
Ciri-Ciri Moden & Rekaan Praktikal
Sebagai motosikal adventure, 700MT hadir dengan beberapa ciri penting untuk keselesaan dan keselamatan:
Paparan TFT 5 inci baharu, lengkap dengan dua port USB.
Penghadang angin boleh laras secara manual, membantu mengurangkan tekanan angin ketika menunggang.
Sistem kawalan cengkaman (TCS) yang boleh ditutup, memberi lebih fleksibiliti mengikut keadaan jalan.
Tempat duduk berketinggian 800mm, dengan pilihan tempat duduk lebih tinggi sebagai aksesori tambahan.
Bahagian roda pula menggunakan rim spoked aluminium 19 inci di hadapan dan 17 inci di belakang, dibalut tayar bersaiz 110/80 depan dan 150/70 belakang. Suspensi pula terdiri daripada fork USD 43mm yang boleh dilaras. Manakala di belakang terdapat monoshock dengan pelarasan pra beban dan lantunan.
Untuk sistem brek, cakera berkembar di hadapan dan cakera tunggal di belakang hadir bersama ABS untuk keselamatan tambahan.
Kelengkapan Tambahan – Fokus Pada Keselesaan & Perlindungan
Motosikal ini turut didatangkan dengan beberapa ciri tambahan yang menjadikannya lebih praktikal untuk perjalanan jauh:
Tangki bahan api 20 liter, memastikan jarak tunggangan yang lebih jauh.
Semua lampu LED, termasuk lampu utama, lampu belakang, dan lampu isyarat.
Penghadang tangan & penghadang bawah enjin, memberikan perlindungan tambahan ketika meredah laluan mencabar.
Sistem pemantauan tekanan tayar (TPMS), membantu pemilik memastikan tekanan angin sentiasa optimum.
Besi pelindung radiator, untuk mengelakkan kerosakan akibat serpihan jalan.
Harga & Jangkaan Pasaran Malaysia
Dengan harga sekitar RM34K, 700MT bakal menjadi pilihan menarik bagi penunggang yang mahukan motosikal touring/adventure pada harga yang lebih mampu milik. Walaupun aksesori standard yang diberikan mungkin agak ringkas, kemungkinan besar CFMoto akan menawarkan pelbagai aksesori tambahan seperti pannier, top box, dan crash bar untuk mereka yang mahukan lebih keselesaan ketika touring.
Sekiranya model ini benar-benar tiba di Malaysia bulan ini, ia bakal memberikan persaingan sengit kepada model seperti V-Strom 650 dan Versys 650, yang turut berada dalam segmen yang sama.
Adakah CFMoto 700MT akan menjadi pilihan baru bagi peminat motosikal adventure/touring di Malaysia? Nantikan kemunculannya dalam masa terdekat!
Dari PaulTan
Baca Juga CFMOTO 450SR S Team Aspar Limited Edition, Terhad 451 Unit
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Ford Penampang Satukan Peminat Ford Ranger Di Perhimpunan TT Terbesar Di Borneo

Dalam usaha untuk mengeratkan hubungan di antara peminat Ford Ranger di Malaysia, Ford Penampang dan Kelab Pemilik Ford Ranger Borneo telah berjaya menganjurkan Perhimpunan Mega TT ke-7 pada 6 Disember 2023 di J Borneo Native Village, Penampang.
Acara ini menandakan satu pencapaian cukup bersejarah apabila menjadi perhimpunan terbesar pernah diadakan oleh kelab dan Ford Penampang. Ia melibatkan kira-kira 107 orang ahli kelab bersama ahli keluarga mereka yang datang dari negeri Sabah, Labuan dan juga Brunei.
Seramai 320 orang peserta telah terlibat dalam acara ini dan secara tidak langsung dapat memperkukuhkan lagi keakraban komuniti peminat Ford Ranger di Borneo. Perhimpunan Mega TT ini bukan sekadar perjumpaan, tetapi suatu acara yang dipenuhi dengan pelbagai program ini disusun dengan teliti, termasuk permainan menyeronokkan, sesi karaoke, persembahan menarik, dan cabutan bertuah.
Menurut Ketua Peniaga Ford Penampang, Edmund Lau, acara ini mencerminkan semangat yang menjadi teras kepada ‘Ranger Lifestyle’, yang tidak hanya menekankan minat mendalam terhadap Ranger, tetapi juga nilai-nilai berkongsi dan keakraban.
“Perhimpunan Mega TT ini bukan sekadar keraian, tetapi juga bukti kepada hubungan erat dalam kalangan peminat Ford Ranger,” jelasnya.
Acara tersebut turut mendapat sokongan daripada SDAC-Ford yang memberikan penekanan kepada pentingnya komuniti Ranger. Turse Zuhair, Pengarah Urusan Sime Darby Auto ConneXion-Ford, menyatakan kegembiraan mereka terhadap inisiatif Ford Penampang dalam memperkukuhkan hubungan komuniti dan menegaskan komitmen SDAC-Ford untuk menyokong komuniti pemilik Ford.
Kelab Pemilik Ford Ranger Borneo (FROC Borneo), yang ditubuhkan pada 2013, kini mempunyai lebih daripada 1,000 ahli. Presidennya, Julius Sidin, menyatakan kejayaan Perhimpunan Mega TT sebagai bukti keterlibatan dan semangat penuh minat daripada komuniti Ranger.
SDAC-Ford akan terus memberi komitmen untuk memperluaskan pemahaman dan kerjasama dalam kalangan pemilik Ford Ranger melalui sokongan kepada kelab pemilik seperti FROC Borneo. Peminat Ford Ranger yang berminat untuk menyertai kelab atau mendapatkan maklumat lanjut boleh menghubungi Ford Penampang di talian 088-702222.
Untuk maklumat lanjut mengenai SDAC dan Ford, sila ikuti Ford Malaysia di platform sosial seperti Facebook, Instagram, Twitter, dan saluran YouTube, atau layari www.sdacford.com.my.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.