Bernie Ecclestone, bekas pemegang tampuk Formula 1, akhirnya menjual koleksi ikoniknya. Terdiri daripada 69 buah jentera Formula 1 dan Grand Prix kepada pewaris empayar Red Bull, Mark Mateschitz.
Koleksi luar biasa ini, yang telah dikumpul oleh Ecclestone selama lebih 50 tahun. Menampilkan jentera legenda seperti Ferrari yang dipandu oleh Alberto Ascari, Michael Schumacher, dan Niki Lauda.
Tawaran Luar
Meskipun terdapat banyak tawaran dari pembeli di seluruh dunia, termasuk dua dana kekayaan berdaulat, akhirnya koleksi ini jatuh ke tangan Mateschitz, anak tunggal mendiang Dietrich Mateschitz, pengasas bersama Red Bull GmbH.
Urus niaga ini mencipta sejarah sebagai transaksi tunggal terbesar dalam dunia koleksi kereta. Melebihi semua rekod jualan sebelumnya dengan jumlah yang amat besar. Menurut peniaga kereta klasik dan perlumbaan bersejarah, Tom Hartley Jnr, yang menguruskan penjualan ini, ia melangkaui rekod sebelum ini dengan “beberapa kali ganda”.
Jumlah Sebenar
Walaupun jumlah sebenar yang dibayar oleh Mateschitz tidak didedahkan. Laporan menganggarkan nilai koleksi ini sekitar £500 juta, atau kira-kira $646 juta mengikut kadar pertukaran semasa.
Sebagai peminat F1 dan pewaris empayar Red Bull, Mateschitz berjanji untuk mengekalkan serta mengembangkan koleksi ini dan merancang untuk menjadikannya boleh diakses oleh orang ramai dalam masa terdekat.
Ads
Warisan Berharga yang Kini Didedikasikan untuk Umum
Ecclestone, yang menguruskan F1 selama empat dekad sebelum Liberty Media mengambil alih pada 2017, menyatakan kepuasannya terhadap pembelian ini.
“Saya mahu memastikan koleksi ini berada di tempat yang betul. Mereka akan membina sesuatu seperti muzium agar orang ramai dapat melihatnya. Sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini,” katanya kepada Reuters.
Permata Koleksi
Antara permata dalam koleksi ini termasuk Ferrari 312T yang membawa Scuderia Ferrari ke kejuaraan pengeluar pertama sejak 1962. Ferrari 312B3 yang pernah memenangi pelbagai perlumbaan Grand Prix. Serta Ferrari F2002, salah satu jentera paling dominan abad ke-21 yang membantu Ferrari memenangi kedua-dua kejuaraan pada tahun 2002.
Selain itu, terdapat juga Vanwall VW10 yang dipandu oleh Stirling Moss untuk beberapa kemenangan Grand Prix pada musim 1958. Serta Ferrari 375 yang memenangi Grand Prix Itali 1951, kejayaan pertama Ferrari di F1 melalui Jose Froilan Gonzalez di Silverstone.
Kesemua Brabham milik Ecclestone turut menjadi sebahagian daripada koleksi ini, termasuk model kontroversi BT46B “fan car” yang membawa Niki Lauda meraih kemenangan di Grand Prix Sweden 1978 dengan kelebihan 34 saat.
Ads
Kenapa Ecclestone Menjual Koleksi Ini?
Selepas sekian lama memiliki koleksi luar biasa ini, Ecclestone mengumumkan pada Disember 2024 bahawa beliau akan menjualnya.
Keputusan ini diambil selepas beliau mengaku bersalah atas tuduhan penipuan pada Oktober 2023 kerana gagal mengisytiharkan amanah di Singapura yang mengandungi lebih £400 juta kepada pihak berkuasa cukai Britain pada 2015.
Bagi mengelakkan hukuman penjara 17 bulan, beliau bersetuju untuk membayar sekitar £653 juta kepada HMRC.
Namun, Ecclestone menegaskan bahawa keputusan menjual koleksi ini bukan disebabkan oleh masalah undang-undangnya. Sebaliknya, ia lebih kepada keinginan untuk tidak membebankan isterinya, Fabiana, selepas beliau tiada nanti.
Ads
“Saya mungkin ada dua atau tiga tahun lagi dengan sedikit tuah, dan saya tidak mahu meninggalkan semua ini untuk Fabiana uruskan,” kata Ecclestone kepada The Telegraph. “Lebih baik saya selesaikan semuanya sendiri dan pastikan ia berada di tangan yang betul. Ace (anak bongsunya) mungkin tidak berminat dengan semua ini. Dia mungkin lebih cenderung kepada bola sepak. Jadi, sebelum terlambat, saya ingin mengurusnya sendiri.”
Tom Hartley Jnr, yang menguruskan urus niaga ini, menegaskan bahawa koleksi ini adalah sesuatu yang tiada tandingan dalam sejarah jualan kereta klasik dan perlumbaan. “Belum pernah ada koleksi seperti ini ditawarkan untuk dijual, dan kemungkinan besar tidak akan ada lagi di masa hadapan,” katanya.
Kini, dengan koleksi ini berpindah tangan ke Mark Mateschitz, peminat permotoran dapat menantikan muzium atau pameran khas yang bakal didedikasikan untuk jentera legenda ini. Ia bukan sekadar koleksi bernilai tinggi, tetapi juga khazanah sejarah perlumbaan yang bakal dikongsi dengan dunia.
Edisi ke-10 Malaysia #QuranHour kali ini membawa tema “Jiwa Merdeka: Memaknai Rukun Negara,” dengan tumpuan kepada Surah al-Jumu’ah dan Surah al-Hujurat.
Program ini bertujuan memperkukuhkan perpaduan dan keharmonian rakyat Malaysia melalui penghayatan Rukun Negara dan nilai-nilai murni yang terkandung dalam al-Quran dan Sunnah.
Program ini berlangsung serentak di seluruh negara, dengan lokasi perdana di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya, dan disiarkan secara langsung dari jam 10 pagi hingga 11 pagi pada 30 Ogos 2024.
Ketua Pegawai Eksekutif World Quran Hour Foundation (WUIF), Marhaini Yusoff, menyatakan bahawa kerjasama dengan pelbagai organisasi merupakan kunci kejayaan program ini.
Pihak Terlibat #QuranHour 2024
Penglibatan media, agensi kerajaan, korporat, NGO, dan institusi pendidikan dalam menggerakkan #QuranHour telah membuktikan komitmen semua pihak dalam menyatukan rakyat.
Marhaini menambah, “Penyatuan media dengan al-Quran bermula pada tahun 2015, dan sejak itu, kempen #QuranHour yang melibatkan World #QuranHour, Arafah #QuranHour, Malaysia #QuranHour, dan World #QuranHour telah mencapai 7.3 bilion capaian sosial di 76 negara.”
Antara wakil media yang terlibat termasuk Astro Oasis, TV Alhijrah, TV9, Astro Awani, RTM, Bernama, Utusan TV, Utusan Malaysia, Sinar Harian, Nu Ideaktiv, IKIM FM, Media Prima, New Straits Times Press (NSTP), Zayan FM, dan Denaihati.com.
RTM sebagai penyiar utama turut mengalu-alukan rakan media lain untuk mengambil “live feed” Malaysia #QuranHour bagi siaran serentak pada hari tersebut.
Sokongan Daripada..
Malaysia #QuranHour dianjurkan dengan sokongan daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan pelbagai rakan sinergi, termasuk Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin. Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS). Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Majlis Pengarah-Pengarah Perpustakaan Awam Se-Malaysia (MPAM). Majlis Perwakilan Pelajar USIM. Rasuah Buster. Karya Bestari. Akademi Sinergi Ikhlas Sdn Bhd. Rumah Ngaji. Sahabah Al-Quran serta pelbagai badan kerajaan dan bukan kerajaan di dalam dan luar negara.
Tema “Jiwa Merdeka: Memaknai Rukun Negara” bermaksud kebebasan daripada perhambaan terhadap sesama manusia kepada perhambaan kepada ALLAH SWT. Bebas daripada kesempitan dunia kepada keluasannya, serta bebas daripada kezaliman kepada keadilan Islam.
Dalam konteks Malaysia yang mempunyai masyarakat berbilang kaum, agama, dan budaya, penghayatan Rukun Negara adalah penting untuk mencapai kemakmuran negara. Tiga golangan utama, iaitu Ulama, Umara, dan Ummah (3U).
Makna Tema Tahun Ini
Ini memainkan peranan penting dalam menjaga keamanan negara. Ulama bertanggungjawab menyebarkan ilmu dan panduan moral, Umara’ memimpin dengan adil dan bertanggungjawab, manakala Ummah menjalin silaturahim dan menyokong perpaduan.
Surah Al-Jumu’ah berfungsi sebagai panduan untuk mengangkat nilai-nilai murni dalam agama Islam sebagai agama Persekutuan. Manakala Surah Al-Hujurat, yang dikaitkan dengan adab dan akhlak, menjadi panduan dalam menyelesaikan permasalahan masyarakat.
Sunnah Rasulullah SAW dalam membina akhlak dan peradaban diri juga perlu direalisasikan untuk mencapai kesejahteraan rakyat dan negara.
Misi Malaysia #QuranHour 2024 adalah untuk membentuk perpaduan dan kesatuan hati melalui kefahaman nilai keimanan yang sempurna, selaras dengan hadis Rasulullah SAW.
“Orang yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya, dan paling lembut terhadap keluarganya” (HR Tirmizi No: 2537). Keimanan yang kukuh adalah kunci perpaduan sejati dalam masyarakat.
Kebangkitan semula nama Prelude oleh Honda dijangka mencetuskan fenomena dalam pasaran kereta sukan. Mula diperkenalkan di Japan Mobility Show (JMS), Honda Prelude Concept yang baharu pada awalnya dijangka menjadi sebuah kereta coupe sepenuhnya menggunakan elektrik.
Kredit Foto : Website caranddriver
Namun, perkembangan terkini menunjukkan bahawa ia sebaliknya model ini tampil dengan sistem kuasa hibrid. Menurut laporan daripada portal automotif Jepun, BestCarWeb, Prelude baharu berkemungkinan akan menggunakan sistem kuasa hibrid 2.0-liter 4-silinder e:HEV yang sama seperti yang terdapat pada Civic dan Accord.
Sistem hibrid ini direka bukan untuk kuasa maksimum tetapi untuk kecekapan dan kuasa yang sederhana tetapi mampu disesuaikan untuk menghasilkan sehingga 207 kuasa kuda. Ini menempatkan Prelude pada sedikit kekurangan dari segi kuasa berbanding dengan pesaing yang akan datang, Toyota GR86 dan Subaru BRZ, yang masing-masing menawarkan enjin 2.4-liter 4-silinder semula jadi ‘Boxer’ dengan keluaran sehingga 234 HP dan 250 NM.
Kredit Foto : Website caranddriver
Sistem kuasa Prelude dipadankan dengan gearbox automatik e-CVT, kemungkinan unit yang sama digunakan pada hibrid Civic dan Accord. Pilihan ini menempatkan Prelude pada kekurangan potensi lain, kerana kedua-dua GR86 dan BRZ menawarkan pilihan transmisi manual enam kelajuan, yang menarik bagi individu yang lebih suka kawalan manual.
Berbeza dengan pesaingnya yang menggunakan sistem penggerak belakang, Prelude baharu dijangka akan menampilkan sistem penggerak hadapan (FWD). Walaupun sesetengah orang mungkin melihat ini sebagai kelemahan, penting untuk diingatkan tentang warisan Honda dalam mencipta beberapa kenderaan FWD yang paling dihormati di pasaran, seperti Civic Type R dan Integra.
Kredit Foto : Website caranddriver
Prelude baharu juga menyerupai pesaingnya bukan hanya dalam prestasi tetapi juga dalam reka bentuk, menampilkan gaya badan coupe fastback 2+2 yang serupa. Dari segi dimensi, Prelude mempunyai panjang 4,300 mm, lebar 1,790 mm, tinggi 1,300 mm, dengan jarak roda 2,575 mm, hampir menyamai ukuran GR86 dan BRZ.
Kredit Foto : Website caranddriver
Honda belum mengesahkan spesifikasi akhir untuk sistem kuasa Prelude baharu atau tarikh pelancarannya. Namun, telah disahkan bahawa kenderaan ini akan tersedia dalam konfigurasi pemanduan tangan kanan dan tangan kiri, memastikan ia tidak terhad hanya kepada pasaran Jepun.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Mercedes-Benz Malaysia kini melangkah maju dalam memperluaskan rangkaian pengecasan kenderaan elektrik (EV) di seluruh negara melalui strategi pelbagai saluran. Dengan kerjasama eksklusif bersama hotel-hotel mewah dan destinasi gaya hidup terkemuka, inisiatif ini menggabungkan pengalaman mewah dengan kelestarian, sekaligus mengukuhkan kedudukannya sebagai peneraju mobiliti elektrik di Malaysia.
Terminal pengecasan kenderaan elektrik di Saujana Golf & Country Club, Ara Damansara
Gabungan Mewah dan Kelestarian
Bermula dengan kerjasama bersama hotel-hotel terkenal dan padang golf, Mercedes-Benz Malaysia bukan sahaja menyediakan stesen pengecasan EV yang canggih tetapi juga mencipta pengalaman gaya hidup eksklusif.
Di acara penandatanganan Memorandum Persefahaman (MoU) di Saujana Golf & Country Club, CEO dan Presiden Mercedes-Benz Malaysia, Amanda Zhang, berkata,
“Mercedes-Benz sentiasa mendahului dalam membentuk masa depan mobiliti dan kemewahan melalui kolaborasi yang bermakna. Kami ingin memastikan setiap aspek perjalanan pelanggan kami diperkaya dengan penyelesaian tersuai dan perkongsian strategik.”
Tambahnya lagi, usaha ini adalah langkah jangka panjang untuk mempermudahkan pemilikan EV dan menyokong komitmen syarikat terhadap inovasi serta kelestarian.
Terminal pengecasan kenderaan elektrik di pusat peranginan
Menyokong Mobiliti Masa Depan
Mercedes-Benz Malaysia memberi tumpuan kepada tiga aspek utama untuk memperkukuh infrastruktur pengecasan EV:
Charge@Home: Pemasangan wallbox di kediaman persendirian untuk pengecasan semalaman yang mudah.
Charge@Retail: Kemudahan pengecasan di pusat servis Mercedes-Benz, memberi kemudahan semasa lawatan servis atau rundingan.
Charge@Public: Stesen pengecasan di lokasi mewah seperti hotel, resort, dan padang golf, memastikan kemudahan pengecasan semasa perjalanan.
Dengan kerjasama bersama operator pengecas seperti EV Connection, ChargeEV, dan Gentari, Mercedes-Benz Malaysia sedang membina rangkaian pengecasan EV yang lebih meluas dan efisien di seluruh negara.
Amanda Zhang (tengah) bersama barisan rakan strategik (lokasi & tenaga)
Perkongsian Eksklusif untuk Gaya Hidup Premium
Inisiatif ini turut melibatkan kerjasama dengan lokasi utama seperti Shangri-La’s Rasa Sayang dan Marriott Hotel di Pulau Pinang. The RuMa Hotel & Residences serta Saujana Golf & Country Club di Kuala Lumpur, dan Anantara Desaru Coast Resort & Villas di Johor.
Pelanggan Mercedes-Benz boleh menikmati pelbagai keistimewaan di lokasi ini hanya dengan menunjukkan Mercedes-Benz Card atau aplikasi rasmi semasa daftar masuk.
Edmin Naidoo, Naib Presiden Perkhidmatan Pelanggan Mercedes-Benz Malaysia, berkata, “Dengan memperluaskan ekosistem pengecasan EV dan menawarkan penyelesaian tersuai, kami menyokong peralihan negara kepada mobiliti lestari sambil memenuhi keperluan pelanggan kami.”
Masa Depan yang Cerah untuk Mobiliti Elektrik
Mercedes-Benz Malaysia bercadang untuk terus menjalin kerjasama dengan hotel-hotel mewah, pusat membeli-belah, dan padang golf bagi memperluaskan penawaran gaya hidup eksklusif. Langkah ini mencerminkan visi jenama untuk memberikan nilai tambah kepada pelanggan setia mereka.
Melalui usaha berterusan ini, Mercedes-Benz Malaysia bukan sahaja memperkukuh kedudukannya dalam industri EV. Malah, mengekalkan standard kemewahan dan inovasi yang sinonim dengan jenama tersebut.
BMW Motorrad Malaysia secara rasmi memperkenalkan jentera touring premium terbarunya, BMW R 1300 RT untuk pasaran tempatan. Model ini tampil dengan lima pilihan varian...