Sebanyak 14 jalan di sekitar ibu kota akan ditutup secara berperingkat sempena acara Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim di Istana Negara, pada Sabtu ini.
Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Rusdi Mohd Isa, menyatakan bahawa penutupan sementara ini akan bermula pada jam 8 pagi untuk acara Istiadat Pertabalan dan pada jam 8 malam bagi Majlis Santapan Diraja.
“Penutupan jalan secara sementara ini adalah untuk memberi laluan kepada tetamu Diraja melalui laluan berkenaan dan sampai mengikut masa yang ditetapkan. Ia akan dibuka semula selepas tetamu berkenaan melalui laluan berkenaan,” kata Rusdi dalam satu kenyataan hari ini.
Sebahagian jalan yang bakal ditutup
Laluan yang terbabit dalam penutupan ini termasuk:
Ads
Jalan Tun Razak
Jalan Kia Peng
Jalan Raja Chulan
Jalan Ampang
Jalan Sultan Ismail
Lebuhraya Sultan Iskandar
Jalan Tuanku Abdul Halim
Jalan Semantan
Jalan Damansara
Jalan Istana
Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban
Jalan Kuching (arah Selatan)
Bulatan Dato Onn
Jalan Parlimen
Ikuti arahan Polis trafik – elak jalan yang ditutup
Menurut Rusdi, Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Kuala Lumpur akan menempatkan 387 pegawai kanan serta pegawai rendah polis untuk melaksanakan tugas mengiring orang kenamaan, mengawal lalu lintas, dan menguatkuasakan undang-undang jalan raya agar acara penuh Istiadat Negara ini dapat berlangsung dengan jayanya.
Beliau turut menasihatkan pengguna jalan raya agar mengelakkan laluan yang terbabit untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas dan mengikuti arahan anggota polis trafik yang bertugas di lokasi.
“Orang ramai yang mempunyai sebarang pertanyaan ataupun maklumat boleh menghubungi Hotline Polis Kuala Lumpur di talian 03-2115 9999 atau Balai Polis Trafik Jalan Tun H S Lee di talian 03-2071 9999 atau Hotline JSPT Kuala Lumpur di talian 03-20260267/69 atau mana-mana balai polis berhampiran,” tambahnya.
Adrian Short Terajui Cycle & Carriage Malaysia Sebagai CEO Baharu
Cycle & Carriage Malaysia telah mengumumkan pelantikan Encik Adrian Short sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) berkuat kuasa 1 Julai 2025.
Pelantikan ini merupakan sebahagian daripada usaha berterusan syarikat untuk memperkukuh kepimpinan strategik dan meneruskan pertumbuhan mampan dalam pasaran automotif premium Malaysia.
Encik Adrian menggantikan Encik Thomas Tok Chek Kuan, yang kini dilantik sebagai Ketua Pegawai Operasi bagi Operasi Mercedes-Benz di Cycle & Carriage Industries, Singapura.
Berpengalaman Luas di Asia Tenggara dan Mobiliti Elektrik
Adrian bukanlah wajah baharu dalam keluarga C&C.
Beliau sebelum ini merupakan Ketua Pembangunan Perniagaan di Cycle & Carriage Singapura di mana beliau memainkan peranan penting dalam memacu pertumbuhan sektor mobiliti elektrik dan kenderaan komersial.
Malah, beliau pernah mengetuai operasi Cycle & Carriage Myanmar, membuktikan kemampuannya dalam mengemudi organisasi dalam pelbagai pasaran rantau Asia Tenggara.
Komitmen Terhadap Inovasi dan Pelbagai Jenama
Menurut Thomas Tok, Adrian bukan sahaja berpengalaman luas, malah mempunyai pemahaman mendalam tentang strategi perniagaan serantau.
“Beliau telah membentuk hala tuju pembangunan perniagaan Cycle & Carriage Singapura, menjalin kerjasama strategik dan memperkenalkan jenama-jenama baharu.
Adrian memiliki kepakaran dalam mengendalikan landskap pelbagai jenama dan berorientasikan kecemerlangan perkhidmatan,” ujar beliau.
Kredit Foto : Facebook Cycle & Carriage Malaysia
Fokus Kepada Pengalaman Pelanggan dan Pertumbuhan Baharu
Mengulas pelantikan ini, Adrian menyatakan keterujaannya untuk memimpin Cycle & Carriage Malaysia.
“Saya amat berbesar hati untuk menyertai sebuah syarikat yang mempunyai warisan mendalam dan kerjasama jenama yang kukuh.
Malaysia adalah pasaran yang dinamik, dan saya komited untuk memberikan pengalaman terbaik kepada para pelanggan kami,” jelasnya.
Mercedes-Benz dan Stellantis Jadi Tumpuan Utama
Antara keutamaan beliau termasuk memperkukuh lagi operasi jenama Mercedes-Benz, sambil meneroka peluang baharu menerusi portfolio Stellantis yang kian berkembang.
Adrian turut menegaskan bahawa beliau akan meneruskan momentum yang telah dibina oleh Thomas Tok sebelum ini, serta menyasarkan pertumbuhan mampan untuk jangka masa panjang.
Lebih 30 Tahun dalam Industri Automotif Premium
Adrian membawa bersama lebih tiga dekad pengalaman dalam sektor automotif dan mobiliti, khususnya dalam transformasi perniagaan, pembangunan rangkaian pengedar, serta pengurusan operasi serantau untuk segmen kenderaan mewah.
Pelantikannya dijangka akan membawa dimensi baharu kepada strategi Cycle & Carriage Malaysia.
Kredit Foto : Facebook Cycle & Carriage Malaysia
Era Baharu Untuk Cycle & Carriage Malaysia
Dengan pelantikan ini, Cycle & Carriage Malaysia bersedia untuk memasuki era baharu yang lebih progresif dan berinovasi.
Sama ada dari aspek produk, perkhidmatan atau pengalaman pelanggan, banyak yang boleh dijangkakan dalam tempoh terdekat dan semua mata kini tertumpu kepada langkah seterusnya yang akan diambil oleh Adrian Short dan pasukannya.
Malaysia Autoshow 2025 Cetus Gelombang Mobiliti Hijau Serantau, Jana Potensi Jualan Lebih RM1.72 Bilion
Malaysia Autoshow 2025 (MAS 2025) melabuhkan tirainya dengan rekod pencapaian paling cemerlang dalam sejarah penganjurannya.
Berlangsung dari 9 hingga 15 Mei di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS), pameran berprestij ini mencatat kehadiran seramai 294,062 pengunjung.
Secara tidak langsung memecah rekod terdahulu dan mencerminkan peningkatan 31% berbanding tahun 2024.
Pencapaian Komersial Yang Memberangsangkan
MAS 2025 bukan sekadar pameran automotif – ia menjadi pemangkin kepada pertumbuhan industri mobiliti negara dengan RM1.72 bilion potensi jualan dijana hasil daripada 3,194 tempahan kenderaan, 1,512 cadangan tukar beli, dan 18,824 petunjuk jualan baharu.
Ini mencerminkan keyakinan tinggi pengguna dan pelabur terhadap masa depan industri automotif negara.
Lebih 500 Model, 200 Pameran & Fokus Mobiliti Masa Depan
Bertemakan “Shifting the Future”, MAS 2025 menampilkan lebih 500 kenderaan dari 200 peserta pameran yang memenuhi ruang seluas 50,000 meter persegi.
Separuh daripada model yang dipamerkan terdiri daripada kenderaan elektrik (EV), hibrid plug-in (PHEV), dan hibrid (HEV).
Sebanyak 48 pelancaran dan pratonton model baharu dilakukan sepanjang pameran, disertai 10,916 sesi pandu uji di trek luar.
Pameran ini juga menyaksikan pelancaran rasmi Skim Pelabelan Sukarela Kenderaan Generasi Baharu (NxGV).
Ini merupakan satu penanda aras baharu untuk pensijilan kenderaan berdasarkan standard keselamatan, inovasi dan kelestarian tertinggi Malaysia.
Asean Unity Drive 2025: Pencapaian Serantau Yang Bersejarah
Salah satu kemuncak MAS 2025 ialah Asean Unity Drive 2025, konvoi EV merentasi 9 negara ASEAN sejauh 10,432 kilometer, yang secara rasmi diiktiraf oleh ASEAN Records.
Konvoi ini menggunakan model Proton e.MAS 7 dan siri X, mempromosikan keseragaman standard EV dan kebolehlaksanaan pengecasan rentas sempadan.
Lebih penting, konvoi ini membuktikan bahawa perjalanan jauh menggunakan EV kini sudah boleh direalisasikan, asalkan infrastruktur pengecasan tersedia.
Ini menandakan kesiapsiagaan ASEAN untuk masa depan mobiliti hijau yang seragam dan bersepadu.
Hari Tema, Edukasi, Dan Pendedahan Teknologi Baharu
MAS 2025 kekal dengan pendekatannya yang berorientasikan pengguna dengan memperkenalkan Hari Pendidikan, Hari Wanita, dan Hari Hijau, yang menyediakan aktiviti pembelajaran interaktif kepada ribuan keluarga, pelajar dan profesional.
Inisiatif ini membina kesedaran awam terhadap kepentingan kelestarian, keselamatan, dan teknologi pengangkutan masa depan.
Antara tarikan futuristik ialah demonstrasi Mobiliti Udara Bandar yang memperkenalkan konsep kenderaan eVTOL (elektrik berlepas dan mendarat menegak).
Dalam pada itu, sistem ADaPTIV, hasil kerjasama MARii dan PETRONAS, turut diperkenalkan sebagai prototaip.
Sistem ini menawarkan ramalan pintar secara langsung untuk mengoptimumkan prestasi dan kebolehpercayaan kenderaan.
Kata-Kata Penghargaan Dan Harapan Masa Depan
Pengerusi MARii, Datuk Dr. Aminar Rashid, mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua pihak berkepentingan termasuk Perodua, Proton, Chery, Modenas, Honda, dan ORS Technologies atas kerjasama erat mereka menjayakan acara ini.
Ketua Pegawai Eksekutif MARii, Azrul Reza Aziz, pula menegaskan bahawa MAS 2025 bukan sekadar berkisar tentang kenderaan, tetapi menjalin sinergi antara inovasi, keterlibatan awam, dan transformasi industri.
Fokus kini adalah memperkasakan keseluruhan rantaian nilai mobiliti menuju era kenderaan generasi baharu dan kepimpinan EV.
Komitmen Kerajaan: Malaysia Sebagai Peneraju Mobiliti Asean
Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Abdul Aziz, menekankan bahawa kejayaan MAS 2025 sejajar dengan aspirasi strategik Malaysia dalam memperkukuh kedudukan sebagai peneraju teknologi automotif dan mobiliti masa depan ASEAN.
Menurut beliau,
“Sebagai pasaran automotif kedua terbesar di Asia Tenggara dan selaku Pengerusi ASEAN tahun ini, Malaysia berada dalam posisi strategik untuk memacu pembangunan teknologi hijau dan kenderaan generasi baharu serantau. Kejayaan ini adalah langkah besar ke arah itu.”
Kembali Pada 2027: Lebih Besar, Lebih Mantap
Malaysia Autoshow akan kembali pada tahun 2027 dengan potensi lokasi baharu dan pendekatan lebih inovatif.
Acara ini bakal terus mengukuhkan kedudukannya sebagai platform serantau utama untuk mobiliti, inovasi, dan teknologi pengangkutan bersih.
Untuk maklumat lanjut dan perkembangan terkini, sila layari www.autoshow.my atau ikuti saluran media sosial rasmi Malaysia Autoshow.
Pengeluaran minyak dan gas di Semenanjung Malaysia semakin berkurangan, sementara Sabah dan Sarawak kini menjadi tumpuan utama bagi sumber tenaga ini. Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli, menyatakan bahawa penemuan baharu minyak dan gas kini lebih banyak ditemui di kedua-dua negeri tersebut.
Menurut Rafizi, pengurangan sumber di Semenanjung ini bukanlah sesuatu yang baru. “Sumber minyak dan gas di Semenanjung telah mula menyusut kira-kira 10 tahun lalu. Dahulu, pengeluaran minyak negara mencecah 700,000 tong sehari, tetapi kini hanya sekitar 350,000 tong sehari,” katanya.
Beliau menekankan bahawa situasi ini memerlukan negara segera beralih kepada tenaga alternatif. Dalam proses peralihan tenaga ini, beberapa dasar penting, termasuk penyasaran semula subsidi, perlu dipertimbangkan dan dilaksanakan.
Rafizi mengulas perkara ini ketika menghadiri sidang media selepas sesi libat urus Rancangan Malaysia Ke-13 (RMK-13) bersama Kerajaan Negeri Kelantan di Kompleks Kota Darulnaim, Kota Bharu.
Tempat minyak mentah diproses
Tumpuan Kepada Sabah dan Sarawak
Sabah dan Sarawak kini memainkan peranan penting dalam sektor minyak dan gas negara. Rafizi menjelaskan bahawa sumber dari kedua-dua negeri ini kebanyakannya digunakan untuk memenuhi keperluan domestik di negeri masing-masing.
Namun, sebahagian besar hasil minyak dan gas juga dieksport melalui perjanjian jangka panjang dengan pembeli antarabangsa.
Beliau turut menekankan keperluan untuk menilai semula cara pengagihan pendapatan daripada sumber minyak dan gas di Sabah dan Sarawak. “Pengagihan pendapatan perlu mengambil kira tuntutan kedua-dua negeri ini yang menyumbang besar kepada ekonomi negara,” jelasnya.
Pelantar Minyak
Cabaran kepada Kerajaan
Kekurangan sumber minyak dan gas di Semenanjung Malaysia mencetuskan cabaran besar kepada kerajaan dalam menentukan agihan peruntukan antara negeri. Dengan sumber tenaga tradisional semakin berkurangan, kerajaan perlu mencari jalan baharu untuk memastikan keadilan dalam pengagihan hasil dan meneroka sumber tenaga alternatif bagi menjamin masa depan tenaga negara.
Melihat kepada situasi ini, jelas bahawa Sabah dan Sarawak akan terus menjadi komponen penting dalam industri minyak dan gas negara. Namun, untuk memastikan keseimbangan ekonomi dan kemapanan tenaga jangka panjang, Malaysia perlu segera beradaptasi dengan perubahan dan melabur dalam teknologi tenaga baharu.
KEHANGATAN VIOS CHALLENGE 2025 BAKAL MEMUNCAK
Aksi Toyota GAZOO Racing Malaysia VIOS Challenge kembali dengan Pusingan 3 yang bakal berlangsung dari 8 hingga 10 Ogos...