RM311.8 juta telah dikumpulkan daripada penjualan nombor pendaftaran kenderaan pada tahun 2023, dengan tambahan kutipan sebanyak RM21 juta daripada nombor plat khas siri M__M, menurut keterangan yang diberikan di Dewan Rakyat.
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, menjawab soalan Datuk Iskandar Dzulkarnain bin Abdul Khalid (PN-Kuala Kangsar) semasa sesi soal jawab, menyatakan bahawa penjualan nombor pendaftaran kenderaan siri khas tersebut bermula pada tahun 2019, dengan bidaan dimulakan pada tahun 2023. Untuk siri khas ‘M_M’, jumlah hasil jualan mencatatkan RM21 juta.
Siri M_M, yang melambangkan ‘Malaysia Merdeka’, diperkenalkan sempena sambutan Hari Kebangsaan Malaysia yang ke-66, dengan dua huruf ‘M’ mengapit nombor (contohnya, M 8888 M). Loke turut mendedahkan bahawa jumlah kutipan untuk siri GOLD ialah RM17 juta.

Beliau turut mengucapkan penghargaan kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim, Raja Malaysia, yang telah membida nombor plat ‘GOLD1’ dan menyumbangkan kepada hasil kerajaan.
Sebahagian besar daripada hasil tersebut akan disalurkan semula kepada Kementerian Pengangkutan untuk melaksanakan beberapa inisiatif, termasuk bantuan kepada golongan kurang berkemampuan. Menurut Loke, seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri semasa Bajet 2024, sebahagian daripada hasil jualan nombor pendaftaran kenderaan akan digunakan untuk membayar ujian memandu bagi lesennya, memanfaatkan lebih daripada 40,000 belia dari keluarga kurang berkemampuan.
Selain itu, sebanyak 100,000 topi keledar, termasuk topi keledar kanak-kanak, akan dibekalkan dan diagihkan secara percuma kepada keluarga kurang berkemampuan, sebagai sebahagian daripada usaha membantu golongan yang memerlukan.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
FiA Perkenal Peraturan Baharu Formula 1 untuk 2026 dan Seterusnya

Isi Kandungan
ToggleBadan pentadbir Formula 1, Fédération Internationale de l’Automobile (FiA), telah mendedahkan set peraturan baharu yang akan menentukan sukan ini dari tahun 2026 dan seterusnya. Peraturan ini menekankan pada kereta yang lebih lincah, kompetitif, selamat dan lebih hijau.
Aerodinamik dan Unit Kuasa Baharu
Peraturan aerodinamik yang disemak semula akan berfungsi seiring dengan peraturan unit kuasa baharu, yang merangkumi peningkatan kuasa bateri dan penggunaan bahan api 100% lestari.
Kemas kini teknikal yang disemak semula ini telah ditetapkan oleh FiA dan telah diumumkan di Montreal menjelang Grand Prix Kanada. Polisi 2026 ini dijangka disahkan oleh World Motor Sport Council pada 28 Jun kelak.

Konsep “Kereta Lincah”
Pengarah Teknikal FiA Single Seater, Nikolas Tombazis berkata, “Dengan set peraturan ini, FIA berusaha membangunkan generasi baharu kereta yang sesuai dengan DNA Formula 1 – kereta yang ringan, sangat pantas dan lincah tetapi tetap kekal di tahap tertinggi teknologi. Untuk mencapai ini, kami bekerja ke arah konsep ‘kereta lincah’.”
Unit Kuasa dan Casis Baharu
Unit kuasa yang direka semula bakal menampilkan pembahagian yang lebih seimbang antara kuasa yang diperoleh daripada elemen pembakaran dalaman dan kuasa elektrik.
Di sisi casis, saiz dan berat kereta telah berjaya dikurangkan sebanyak 30kg, menghasilkan kereta yang lebih dinamik. Selain itu, dua ciri baharu diperkenalkan untuk meningkatkan perlumbaan – aerodinamik aktif untuk mencapai seretan (downforce) yang sangat rendah di jalan lurus dan sistem Manual Override yang akan memberikan pemandu lonjakan kuasa bateri apabila cukup dekat dengan kereta di hadapan mereka.

Fokus pada Kemahiran Pemandu
“Lebih ringan, lebih berkuasa dan lebih tertumpu pada kemahiran pemandu, Peraturan Teknikal Formula 1 FIA 2026 direka untuk menyediakan perlumbaan yang lebih rapat antara pemandu, meningkatkan persaingan antara pasukan dan meningkatkan persembahan.
Selain itu, kami memilih komponen elektrik yang lebih tinggi dalam unit kuasa, kereta yang lebih cekap secara keseluruhan, dan bahan api yang sepenuhnya lestari, sebagai sebahagian daripada usaha kami ke arah masa depan yang lebih lestari untuk sukan ini,” tambah Tombazis.
Masa Depan Sukan yang Lebih Menarik
Presiden FiA, Mohammed Ben Sulayem, berkata, “Hari ini, FIA mendefinisikan masa depan yang sangat menarik untuk puncak sukan permotoran dengan pelancaran set peraturan baharu yang komprehensif untuk Kejohanan Formula 1 FIA 2026 dan seterusnya.
Selepas penerbitan peraturan unit kuasa 2026 dua tahun lalu, kami mengambil peluang untuk mentakrifkan semula peraturan casis untuk sepadan dengan keperluan tenaga unit kuasa baharu.
Berkolaborasi dengan rakan kongsi kami di Formula 1 dan dengan bantuan daripada 10 pasukan dan semua pihak berkepentingan. Ini akan memastikan kejuaraan perdana kami lebih relevan dengan apa yang berlaku di dunia.”

Pengeluar Unit Kuasa Baru
Peraturan unit kuasa telah menghasilkan komitmen daripada pengeluar PU yang sedia ada seperti Ferrari, Mercedes dan Renault, sambil menarik minat Honda untuk kembali dan menggalakkan kedatangan Audi dan Ford, yang akan memasuki melalui perkongsian dengan Red Bull Powertrains.
Kereta Lebih Ringan dan Kecil
Dalam usaha untuk mencipta mesin perlumbaan yang lebih lincah. Jarak roda maksimum dikurangkan sebanyak 200mm kepada 3400mm manakala lebar dikurangkan sebanyak 100mm kepada 1900mm. Berat juga dikurangkan, dengan kereta 2026 akan mempunyai berat minimum 768kg, turun 30kg berbanding model 2022. FiA juga mengatakan bahawa daya downforce telah dikurangkan sebanyak 30% dan seretan sebanyak 55%.

Inovasi Aerodinamik Baharu
Kereta 2026 akan boleh bertukar antara dua konfigurasi, sama ada untuk meminimumkan penggunaan bahan api atau untuk memaksimumkan prestasi. Sistem aerodinamik aktif yang serba baharu, melibatkan sayap depan dan belakang yang boleh bergerak.
Ini akan membolehkan kelajuan yang lebih tinggi dengan satu sudut sayap digunakan dan seretan yang lebih rendah serta kelajuan garis lurus yang lebih tinggi apabila sudut kedua digunakan.
Keselamatan dan Kelestarian
Peraturan struktur hentaman depan disemak semula, memperkenalkan reka bentuk hidung dua peringkat untuk mengurangkan risiko detasmen dalam hentaman awal. Peraturan pencerobohan sisi juga lebih ketat manakala perlindungan di sekitar pemandu dan kawasan sel bahan api telah diperbaiki.
Unit kuasa 2026 akan menggunakan bahan api yang sepenuhnya lestari. Dengan penggunaan kuasa elektrik yang lebih besar dan peralihan ke arah pengagihan kuasa 50% elektrik dan 50% haba.
Dengan semua pembaharuan ini, Formula 1 bukan sahaja menjadi lebih menarik tetapi juga lebih relevan dengan keperluan masa depan.
Baca – Lapan Perlumbaan Motorsport Paling Berbahaya Di Dunia
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Honda Meraikan Ulang Tahun Ke-50 Model Honda Gold Wing

Isi Kandungan
ToggleHonda Gold Wing 2025: Sambutan Jubli Emas dengan Pembaharuan Berkelas!
Honda meraikan ulang tahun ke-50 model legenda mereka, Honda Gold Wing, dengan beberapa pembaharuan menarik untuk model GL1800.

Diperkenalkan sebagai GL1000 empat silinder pada tahun 1975, jentera ini kini menjadi sebuah cruiser berkapasiti 1833cc dengan enjin enam silinder mendatar yang berkuasa.
Selepas menerima rombakan menyeluruh pada tahun 2018, model 2025 kini tampil dengan beberapa peningkatan eksklusif sempena ulang tahun ke-50.

Penampilan Baharu dengan Warna Ikonik
Untuk edisi 2025, Honda menawarkan dua warna baharu yang diinspirasikan daripada model ikonik terdahulu.

Antara warna yang diperkenalkan ialah kombinasi Eternal Gold dan Mahogany Brown, yang mengimbau kembali model GL1500 tahun 1988.
Bagi mengukuhkan lagi keistimewaan model ini, Honda turut menyertakan lencana khas ulang tahun ke-50 pada badan motosikal.
Peningkatan Teknologi dan Prestasi
Bagi memenuhi standard emisi Euro5+, Honda telah menambah sensor O2 tambahan serta menala semula tetapan ECU bagi memastikan enjin 124.7bhp ini lebih mesra alam tanpa menjejaskan prestasinya.
Model ini juga ditawarkan dalam dua pilihan transmisi – manual dan semi-automatik DCT.

Selain itu, skrin TFT tujuh inci kini dihiasi dengan emblem khas ‘50th Anniversary Since 1975’ sebagai simbol keunggulan model ini dalam dunia motosikal touring.
Honda turut memperkenalkan kunci khas dengan lencana Gold Wing, menjadikannya lebih eksklusif kepada pemiliknya.

Sebagai tanda penghargaan kepada peminat, 1833 unit pertama yang dijual di Eropah akan didatangkan dengan replika model bersaiz 11 inci panjang dan 6 inci tinggi, sejajar dengan kapasiti enjin Gold Wing.

Kemudahan Moden untuk Pengalaman Touring yang Lebih Sempurna
Bagi meningkatkan keselesaan penunggang dan pembonceng, sistem audio Gold Wing juga menerima naik taraf dengan sistem pembesar suara baharu.
Selain itu, sistem komunikasi kini menyokong Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, membolehkan pengguna mengakses navigasi dan muzik dengan lebih mudah.

Tambahan lagi, fungsi baharu yang dikenali sebagai ‘Ducking’ telah diperkenalkan.
Fungsi ini adalah muzik latar akan diperlahankan secara automatik ketika penunggang atau pembonceng berkomunikasi melalui sistem interkom.
Untuk kemudahan tambahan, Honda menyertakan dua port pengecasan USB-C pada model standard dan Tour, membolehkan peranti elektronik dicas sepanjang perjalanan jauh.

Rekaan klasik yang digabungkan bersama teknologi moden, model ini pastinya akan terus mengekalkan statusnya sebagai jentera pilihan utama bagi penunggang jarak jauh.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Baca Juga : Motosikal Elektrik Bersaiz Gergasi Dari Thailand, Mempunyai Jarak Perjalanan 720km Dengan Sekali Cas
Honda Malaysia Sambut CEO Baharu – Narushi Yazaki

Isi Kandungan
ToggleHonda Malaysia mengumumkan perlantikan rasmi Encik Narushi Yazaki sebagai Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) yang baharu, berkuat kuasa 1 April 2025.
Beliau menggantikan Encik Hironobu Yoshimura, yang telah memimpin Honda Malaysia selama tiga tahun dengan penuh cemerlang.
Pemimpin Berkaliber
Dengan pengalaman 25 tahun bersama jenama Jepun ikonik ini. Beliau telah menggalas pelbagai peranan kepimpinan di beberapa negara utama seperti Jepun, Thailand dan Amerika Syarikat. Sebelum dilantik ke posisi tertinggi di Honda Malaysia. Yazaki bertugas dalam Bahagian Operasi Pentadbiran Korporat di ibu pejabat Honda Motor Co., Ltd. di Tokyo.
Dalam kenyataan rasminya, Yazaki melahirkan rasa teruja dan terhormat untuk memimpin Honda Malaysia. “Pasaran Malaysia bukan sahaja pesat membangun, malah memainkan peranan penting dalam mengukuhkan jenama Honda di rantau Asia dan Oceania.
Saya berhasrat untuk meneruskan momentum positif yang telah dibina sebelum ini dan memastikan Honda Malaysia terus berkembang maju.” ujar beliau dengan penuh semangat.
Tugas Yoshimura Seterusnya
Sementara itu, Encik Yoshimura yang telah menamatkan tugasnya di Malaysia, kini menyambung khidmatnya di ibu pejabat Honda Motor Co., Ltd. di Tokyo.
Sepanjang tempoh perkhidmatannya di sini. Yoshimura dikenang sebagai pemimpin yang berjaya mengekalkan kedudukan Honda Malaysia sebagai peneraju dalam segmen Kenderaan Penumpang Bukan Nasional selama 11 tahun berturut-turut — satu pencapaian yang bukan calang-calang. Tambahan pula, beliau juga berjaya mengemudi syarikat ini menempuh fasa pemulihan pasca pandemik dengan strategi yang berkesan.
Honda Malaysia turut merakamkan penghargaan kepada Yoshimura atas sumbangan besar beliau dalam memacu kejayaan syarikat selama ini. Kepimpinan beliau bukan sahaja membawa kestabilan tetapi juga menyuntik keyakinan dalam kalangan kakitangan serta pelanggan Honda di seluruh negara.

Visi Lebih Segar
Dengan Yazaki mengambil alih, ramai yang menjangkakan pendekatan dan idea baharu akan diketengahkan untuk terus memperkukuh kedudukan Honda di pasaran Malaysia.
Dengan rekod prestasi yang kukuh dan pengalaman antarabangsa yang luas. Yazaki diyakini mampu membawa nafas baharu dan melangkah lebih jauh. Seiring dengan permintaan pasaran yang semakin mencabar dan dinamik.
Perlantikan ini menandakan satu lagi langkah strategik Honda Malaysia dalam memastikan mereka kekal relevan, inovatif dan terus menjadi pilihan utama rakyat Malaysia. Kita nantikan apakah langkah pertama Yazaki dalam meneruskan legasi kecemerlangan Honda di sini.
Dari Honda Malaysia
Baca Juga Kunitomo Asano CEO Baharu Boon Siew Honda
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.