Pengeluar kenderaan elektrik (EV) di China sedang berdepan cabaran besar walaupun pasaran EV di negara itu berkembang pesat. Meskipun EV kini menyumbang lebih daripada separuh daripada jualan kereta baru di China.
Persaingan harga yang sengit telah menyebabkan kebanyakan syarikat mengalami kerugian yang besar.
Hanya dua syarikat tempatan, BYD dan Li Auto, yang mencatatkan keuntungan, manakala kira-kira 30 pesaing lain terpaksa menghadapi tekanan untuk mengurangkan kerugian mereka.
Tiga pengeluar EV yang telah mengeluarkan laporan kewangan suku kedua mereka, Xpeng, Zeekr Intelligent Technology, dan Leapmotor. Mereka mencatatkan kerugian keseluruhan sebanyak 42.9 bilion yuan (AS$6 bilion).
Walaupun jumlah kerugian ini menurun sebanyak 20 peratus berbanding tahun sebelumnya.Ia tetap menimbulkan kebimbangan bahawa diskaun tambahan akan memburukkan lagi keadaan industri ini.
Menurut David Zhang,
Setiausaha Agung Persatuan Kejuruteraan Kenderaan Pintar Antarabangsa. “Masa tidak memihak kepada banyak syarikat kerana mereka perlu bertahan dalam persaingan harga yang sangat sengit. Apabila mereka kehabisan wang tunai akibat kerugian yang besar, pengeluar kereta akan terpaksa menutup perniagaan mereka.”
Pada Julai, kadar penembusan EV di China melebihi 50 peratus buat kali pertama, didorong oleh insentif kerajaan dan infrastruktur pengecasan yang pesat berkembang.
Menurut Persatuan Kereta Penumpang China, sebanyak 878,400 kenderaan elektrik tulen dan hibrid plug-in telah dihantar kepada pelanggan di China pada bulan lalu. Meningkat 36.9 peratus berbanding tempoh yang sama pada tahun 2023.
Ads
Ini merangkumi 51.1 peratus daripada jumlah keseluruhan kenderaan yang dijual. China kini menyumbang lebih daripada 60 peratus jualan EV global.
Xiaomi
Vendor telefon pintar Xiaomi, yang berjaya memasuki pasaran EV pada Mac, menyatakan bahawa ia akan mengambil masa sebelum usaha baru ini mula mencatatkan keuntungan.
Model pertama syarikat itu, SU7, merupakan salah satu kejayaan besar tahun ini. Xiaomi menyerahkan 27,307 unit SU7 kepada pembeli di China pada suku terakhir, dengan harga bermula 215,900 yuan.
Namun, kerugian pada model SU7 mungkin besar. Pada April, Citigroup menganggarkan bahawa Xiaomi boleh mencatatkan kerugian bersih sebanyak 4.1 bilion yuan dalam unit EV-nya.
Ads
Berdasarkan jangkaan jualan 60,000 unit pada 2024. Ini bermakna kerugian sebanyak 68,000 yuan bagi setiap kereta. Xiaomi juga menyasarkan penghantaran EV sebanyak 120,000 unit sepanjang tahun ini.
Xpeng
Melaporkan kerugian bersih sebanyak 1.28 bilion yuan untuk suku kedua, menurun 6.6 peratus daripada kerugian 1.37 bilion yuan pada suku pertama.
Pendapatan meningkat 23.8 peratus kepada 8.1 bilion yuan. Zeekr. Pembuat EV premium yang dimiliki oleh Geely Auto, mencatatkan kerugian bersih sebanyak 1.81 bilion yuan untuk tiga bulan berakhir Jun. Walaupun mencatatkan pendapatan suku tahunan tertinggi sebanyak 20 bilion yuan.
BYD
Pada Februari, BYD memulakan perang harga dengan menurunkan harga hampir semua modelnya antara 5 hingga 20 peratus. Selepas itu, harga bagi 50 model dari pelbagai jenama menurun secara purata sebanyak 10 peratus.
Ads
Pengeluar EV China juga menghadapi cabaran dalam meningkatkan jualan di luar negara. Pada Mei, White House mengumumkan kenaikan empat kali ganda tarif ke atas EV buatan China. Bulan lalu, duti tambahan dikenakan di Kesatuan Eropah.
Beijing juga mengumumkan subsidi berganda untuk pembeli EV pada Julai, tetapi insentif ini mungkin tidak mencukupi untuk memperbaiki keuntungan syarikat EV yang sedang berjuang.
Mercedes-Benz sekali lagi membuktikan keunggulannya dalam industri automotif dengan memperkenalkan EQS 450 4MATIC SUV. Sebuah kenderaan yang menggabungkan kemewahan, teknologi canggih, dan prestasi yang luar biasa.
Antara ciri-ciri menarik yang terdapat pada SUV ini adalah sistem KEYLESS-GO yang memudahkan akses tanpa kunci, serta AKSES BEBAS TANGAN yang membolehkan anda membuka pintu dengan mudah walaupun kedua-dua tangan penuh dengan barang. Tidak ketinggalan, pintu belakang EASY-PACK yang direka untuk kemudahan akses ke ruang kargo, menjadikan urusan memuat barang lebih mudah dan pantas.
Selain itu, EQS 450 4MATIC SUV turut dilengkapi dengan pakej tambahan USB yang menyediakan lebih banyak port untuk mengecas peranti elektronik, serta Acoustic Comfort Package yang memastikan kabin kekal senyap dan selesa walaupun semasa pemanduan pada kelajuan tinggi.
Ruang Kabin EQS 450
Dengan harga bermula dari RM 625,888 (atas jalan tanpa insurans). Mercedes-Benz EQS 450 4MATIC SUV sememangnya ditujukan kepada mereka yang mengutamakan kemewahan dan prestasi dalam sebuah kenderaan. Penghantaran model ini dijangka bermula pada September 2024. Jadi pastikan anda membuat tempahan awal untuk menjadi antara yang pertama memiliki SUV mewah ini.
Untuk maklumat lanjut dan tempahan, layari laman web rasmi Mercedes-Benz Malaysia. Jangan lepaskan peluang untuk mengalami sendiri kehebatan teknologi dan kemewahan yang ditawarkan oleh EQS 450 4MATIC SUV.
Modenas CTric ke MEV: Kenangan Lama, Aspirasi Baru
Modenas, jenama motosikal kebanggaan Malaysia, telah lama menjadi sebahagian daripada perjalanan teknologi kenderaan elektrik tempatan.
Bermula dengan pelancaran Modenas CTric pada tahun 2011, sehingga ke model MEV terkini, syarikat ini terus mencipta sejarah dalam usaha memacu mobiliti hijau di negara kita.
Modenas CTric: Langkah Awal yang Mengukir Sejarah
Dilancarkan pada 17 Jun 2011, Modenas CTric merupakan motosikal elektrik pertama MODENAS.
Model ini dibangunkan sepenuhnya di Malaysia hasil kolaborasi antara Modenas dan Universiti Sains Malaysia.
Dengan Brushless DC (BLDC) motor berkuasa 3.6 kW, CTric mampu mencapai kelajuan sehingga 80 km/j.
Jarak perjalanan pula antara 30–50 km dengan sekali cas penuh bateri nano-gel 12V, 20Ah.
Reka bentuknya yang ringkas dan praktikal, berasaskan casis Modenas CT110, menjadikan CTric pilihan ideal bagi pengguna bandar yang mahukan kenderaan mesra alam dan kos operasi rendah.
Dengan hanya sekitar 1 sen setiap kilometer untuk kos tenaga, CTric adalah bukti awal bahawa kenderaan elektrik boleh menjadi alternatif berdaya saing kepada motosikal petrol.
MEV Series: Evolusi dan Aspirasi Baru Modenas
Memasuki era baru, Modenas telah melancarkan dua model skuter elektrik terbaru, MEV-1 Pro dan MEV-2.
Model ini membuktikan kemajuan teknologi dan komitmen syarikat dalam memenuhi keperluan moden.
MEV-1 Pro, direka khas untuk kegunaan komersial, menawarkan motor berkuasa 4.3 kW, kelajuan maksimum 85 km/j, dan jarak perjalanan sehingga 135 km dengan sekali cas.
Keupayaan mendaki cerun sehingga 19 darjah serta kapasiti muatan sehingga 250 kg menjadikannya pilihan utama untuk operasi penghantaran seperti yang digunakan oleh Pos Malaysia.
Manakala, MEV-2 pula menyasarkan pengguna urban yang mencari skuter ringan dan praktikal.
Dengan motor 1.6 kW, kelajuan 56 km/j, dan jarak 60 km, MEV-2 memberikan penyelesaian efisien bagi mobiliti harian.
Komitmen Berterusan Modenas untuk Mobiliti Hijau
Dari CTric hingga MEV, Modenas tidak hanya mencipta kenderaan elektrik.
Mereka membina ekosistem yang menyokong penggunaan teknologi hijau di Malaysia.
Penambahbaikan dari segi jarak pemanduan, kelajuan, dan fungsi muatan membuktikan aspirasi Modenas untuk menjadikan kenderaan elektrik lebih boleh diakses dan relevan untuk semua lapisan masyarakat.
Dengan harga yang kompetitif dan jaringan servis yang meluas, Modenas kini memacu era baru mobiliti elektrik di Malaysia.
Sambil-sambil kita mengimbau kembali kejayaan dan cabaran perjalanan teknologi elektrik mereka sejak lebih satu dekad lalu.
Subaru telah mengumumkan penamatan pengeluaran bagi model kereta prestasi mereka, iaitu BRZ tahun 2024 di Jepun. Kini, hanya stok sedia ada yang masih boleh dibeli melalui pengedar tempatan di dalam negara itu. Menurut Subaru, versi kemas kini dijadualkan akan diperkenalkan seawal Julai.
Nota berikut telah ditambah pada laman web Subaru Jepun: “Model semasa, disebabkan pemberhentian, hanya akan tersedia melalui pengedar. Sila hubungi pengedar anda untuk mendapatkan butiran.”
Subaru BRZ generasi kedua, yang dilancarkan pada 2021 bersama Toyota GR86, telah menerima kemas kini tambahan di Jepun. Ini termasuk suis lampu baharu yang diperkenalkan pada tahun model 2022 dan ciri keselamatan tambahan yang ditambah pada varian transmisi manual pada 2023.
Enjin BRZ
Kemaskini yang diterima
Menurut penerbitan Jepun Creative311, Subaru sedang bersiap sedia untuk memperkenalkan model BRZ tahun 2025 yang diperbaharui untuk pasaran domestik pada Julai 2024. Kemas kini dijangka kecil, memfokuskan pada ciri-ciri dan bukannya sebarang perubahan ketara pada reka bentuk luaran atau dalaman kereta.
Pertama sekali, versi manual enam kelajuan Subaru BRZ akan mendapat mod Sport, yang sebelum ini dikhaskan untuk model automatik. Ini akan memberikan akses kepada tetapan pendikit yang diubahsuai, berikutan maklum balas daripada siri perlumbaan Super Taikyu.
Tambahan lain, Kawalan Bunyi Aktif kini boleh dilaraskan secara automatik berdasarkan mod pemanduan yang dipilih, mencerminkan kefungsian model transmisi automatik.
Transmisi Manual BRZ
Tambahan Baharu
Untuk BRZ yang dilengkapi dengan transmisi automatik enam kelajuan, jurutera Subaru melanjutkan pilihan downshift manual untuk memberi pemandu fleksibiliti dan kawalan yang lebih menarik.
Penambahbaikan lain termasuk brek Brembo, yang telah ditampilkan dalam versi BRZ tS trim dan model STI Sport spesifikasi JDM yang dilengkapi dengan suspensi yang ditala STI.
Selain itu, Subaru akan memperkenalkan fungsi pemantauan tekanan tayar dan tuil yang dikemas kini sedikit untuk isyarat membelok.
Bagi rangkaian kuasa, enjin boxer 2.4 liter NA sedia ada dijangka menerima ECU yang dikemas kini dan rangkaian kuasa dalam BRZ spesifikasi Jepun kini sudah menjana kuasa output maksimum sehingga 232 hp dan 250 Nm tork.
"Redefining Boundaries"
Aveta Malaysia melakar sejarah baharu apabila melancarkan cogan kata rasmi terbarunya, “Redefining Boundaries” atau Mentakrifkan Semula Sempadan. Slogan ini menjadi simbol kepada hala...