Malaysia Autoshow 2025 – Pentas Kebangkitan Ikonik Itali
Lambretta, jenama skuter lagenda dari Itali yang terkenal dengan reka bentuk klasik dan semangat retro moden, kembali menyerlah di pentas automotif negara menerusi pelancaran dua model terbaharu mereka Lambretta X300 GT dan G350 Series II.
Bukan sekadar memperkenal model baharu, Lambretta Malaysia turut memberi bayangan masa depan melalui pendedahan awal model elektrik pertama mereka, Elettra, serta model penuh gaya, J200 ‘Starwave’, yang bakal memasuki pasaran tempatan tahun hadapan.
X300 GT: Lambretta Bertaraf Grand Touring
Model Lambretta X300 GT (Grand Touring) tampil dengan rekaan baharu yang serba lengkap, menggabungkan gaya klasik abadi dengan elemen fungsi yang praktikal.
Antara ciri menarik termasuk rekaan tempat duduk baharu yang memelihara garisan klasik Lambretta.
Selain itu rak belakang rekaan terkini yang bukan sahaja tampil bergaya malah praktikal untuk membawa bagasi harian mahupun keperluan percutian.
Kemasan sisi diperbuat daripada besi berkualiti tinggi dengan corak papan dam ‘Checker Board’.
Logo X300 GT menjadikan rekaan ini bukan sahaja estetik, malah menyampaikan warisan Lambretta yang penuh nilai seni dan sejarah.
Skrin hadapan unik khas untuk model ini dipadankan dengan sistem lampu FULL LED yang menampilkan rekaan lampu heksagonik satu lagi identiti eksklusif Lambretta.
Lampu belakang pula hadir dengan rekaan 7-bar kristal yang mewah, lengkap dengan sistem IFS (Integrate-Function Signals).
Gabungan isyarat membelok, lampu kecemasan dan brek dalam satu lampu, menjamin keselamatan dan gaya dalam satu pakej.
Teknologi juga tidak dipinggirkan.
Panel TFT interaktif yang boleh disambung ke telefon pintar disediakan, dengan lima tema antaramuka dan enam tahap kecerahan berbeza.
Ads
Bahagian mekanikal pula dilengkapi sistem Double Arm-Link Suspension yang boleh dilaras sehingga tujuh tahap, bersama brek cakera ABS saluran berkembar.
Di sebalik gayanya, enjin 275cc Lambretta Super Performance (LSP) dengan teknologi suntikan bahan api terkini memberikan kuasa responsif dan licin, dihiasi logo Lambretta yang digabungkan dengan elemen budaya MOD.
G350 Series II: Simbol Warisan yang Dinaik Taraf
Sementara X300 GT menawan dengan gaya Grand Touring, Lambretta G350 Series II pula membawa kesinambungan klasik yang telah diperhalusi.
Masih mengekalkan identiti asal G350, model generasi kedua ini tampil dengan kemasan lencana sisi baharu serta rekaan warna yang diperbaharui.
Sistem brek ABS terkini serta suspensi Double Arm-Link memberikan tunggangan yang lebih stabil dan selesa — bukti gabungan teknologi moden dengan reka bentuk vintaj.
Sistem pencahayaan LED sepenuhnya bukan sekadar memastikan penglihatan yang lebih jelas dan selamat, malah mencerminkan ketelitian reka bentuk Lambretta.
Identiti heksagonik yang terletak di tengah lampu, menjadi simbol ikonik jenama ini sejak dahulu hingga kini.
Ads
Lampu belakang pula menampilkan gabungan klasik dan moden, dengan logo Lambretta tersemat dalam cahaya.
Ianya merupakan satu penghormatan kepada legasi jenama yang tidak pudar dek zaman.
Tambahan ciri moden seperti port pengecas USB yang tersembunyi di dalam ruang sarung tangan menambah nilai praktikal untuk penunggang era digital.
Elettra dan J200 ‘Starwave’: Lambretta Menuju Masa Depan
Lambretta turut mencuri perhatian dengan pendedahan pertama model Elettra, skuter elektrik sepenuhnya yang akan membawa jenama ini ke dimensi mobiliti baharu.
Direka dengan garisan tajam di hadapan dan lengkungan lembut di bahagian belakang, Elettra mempersembahkan dialog estetik antara tradisi dan inovasi.
Ads
Panel meter futuristik yang disepadukan dalam pemegang, serta lampu belakang yang menyatu dalam struktur badan, menjadikan Elettra bukan sekadar skuter, tetapi karya seni bergerak.
Rekaan tempat duduk yang anggun dan ergonomik pula menyampaikan mesej: inovasi tanpa melupakan akar warisan.
Manakala J200 ‘Starwave’ pula meraikan era keemasan siri J dengan sentuhan moden.
Ciri-ciri seperti garisan hadapan yang boleh ditukar, mudguard boleh suai, serta komponen boleh cabut yang bertukar menjadi beg bergaya.
Sekaligus menjadikan model ini benar-benar tepat untuk penunggang yang ingin tampil unik.
Harga & Varian Warna di Malaysia
Model baharu Lambretta kini telah pun memasuki pasaran Malaysia, masing-masing dengan pilihan warna menarik:
Lambretta X300 GT: RM 26,800 – Warna: Light Grey dan Super Black
Lambretta G350 Series II: RM 29,800 – Warna: Bianco-Rosso, Grigio-Bianco dan Nero-Bianco
Konklusi
Dengan barisan model baharu ini, Lambretta membuktikan bahawa jenama klasik ini terus berevolusi.
Sama ada anda seorang pencinta gaya retro, penggemar teknologi moden, atau peneroka bandar yang berjiwa bebas Lambretta kini kembali dengan lebih garang dan relevan.
Jumlah luar jangkaan seramai 75,977 peminat dan penonton hadir bagi menyambut kepulangan perlumbaan SUPER GT dalam pusingan Malaysia. Siri AUTOBACS SUPER GT 2025 yang berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang Petronas pada 27-28 Jun 2025.
Jumlah ini hampir dua kali ganda daripada anggaran awal oleh HARO Sports & Entertainment. Selaku pemegang hak dan penganjur rasmi pusingan Malaysia, sekaligus membuktikan keghairahan peminat tempatan dan antarabangsa terhadap kepulangan perlumbaan GT utama Jepun selepas 12 tahun.
Menurut Pihak HARO
“Kami amat menghargai sokongan padu daripada semua peminat Malaysia dan antarabangsa dan sedang meneliti cara untuk menambah baik lagi pengalaman ini menjelang tahun 2026.” kata Rakan Pengurusan HARO Sports & Entertainment, Fahrizal Hasan.
Pusingan Malaysia SUPER GT dijangka akan kembali sehingga tahun 2027, dan perbincangan sedang dijalankan dengan Persatuan GT (GTA) untuk menjadikan Malaysia sebagai lokasi tetap perlumbaan luar negara siri ini.
“Kami juga ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua rakan kongsi, termasuk GTA, penaja serta agensi kerajaan yang terlibat atas sokongan mereka. Sekiranya bukan kerana pandemik COVID-19, pusingan Malaysia mungkin telah berlangsung seawal tahun 2020. Walaupun tertunda selama lima tahun, semua pihak kekal komited dan kami sangat bersyukur akan hal ini. Terima kasih.”
Bukan Sekadar Perlumbaan
Tidak sekadar menumpukan kepada perlumbaan, SUPER GT Malaysia Festival turut dianjurkan sebagai karnival keluarga. Ia menampilkan festival budaya dan makanan Jepun; konsert pasca-perlumbaan GT Live; pameran automotif; autoshow; dan jualan barangan rasmi. Pusingan Malaysia juga menyaksikan penganjuran sulung GR86 Cup Malaysia dan pusingan kedua Toyota GAZOO Racing Malaysia Vios Challenge.
Pemenang Bertuah
Dalam satu detik istimewa, HARO Sports & Entertainment dengan kerjasama Mastercard selaku Rakan Pembayaran dan Pengalaman Rasmi. Turut menghadiahkan sebuah GR Supra manual 3.0 bernilai RM650,000 kepada pemenang bertuah, Cik Au Tzi Hua.
Peluang cabutan bertuah ini terbuka kepada pembeli tiket menggunakan Mastercard antara 1 Jun hingga 28 Jun bagi kategori tiket berikut: Main Grandstand (RM250); GT Suite (RM350); GT Live! Rock Zone (RM500); GT Club Paddock (RM2,000); serta pakej eksklusif Experience, Ultimate dan Dream (bermula dari RM5,000). Pembeli tiket Grandstand K1 tidak layak menyertai cabutan.
HARO Sports & Entertainment turut mengumumkan kejutan yang lebih besar bagi tahun 2026, iaitu persetujuan daripada GTA untuk membolehkan penyertaan wildcard dalam kelas GT500.
Wakil Malaysia
Perlumbaan hujung minggu lalu menyaksikan dua penyertaan wildcard Malaysia dalam kelas GT300. Ia adalah Jazeman Jaafar dan Adrian D’Silva, mewakili pasukan EBM-GIGA Racing Team.
“GT500 adalah kemuncak perlumbaan SUPER GT dan satu penghormatan besar untuk diberi kepercayaan bagi penyertaan wildcard ini.” kata Fahrizal sambil memaklumkan bahawa perbincangan masih berjalan untuk menentukan pengeluar dan barisan pemandu yang bakal mengetuai cabaran Malaysia.
Super GT Malaysia Festival 2025 ini diadakan bersempena Tahun Melawat Malaysia 2026 dan Tahun Melawat Selangor 2025. Serta mendapat sokongan Tourism Malaysia dan Tourism Selangor.
1 of 8
Dari Haro Sports & Entertainment Sdn Bhd / HIT Communications
Lesen GDL dan PSV – Langkah terbaru yang dicadangkan oleh Kementerian Pengangkutan menerusi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) adalah untuk memperketat operasi bersepadu. Ia bakal memfokuskan kepada kenderaan berat. Turut disambut baik oleh Persatuan Pakar Keselamatan Jalan Raya (PPKJR).
Menurut Penasihatnya, Datuk Suret Singh, cadangan ini adalah selari dengan usaha meningkatkan keselamatan jalan raya, terutamanya melibatkan pemandu kenderaan berat seperti lori dan bas.
Ujian Darah
Antara inisiatif penting yang diutarakan oleh PPKJR ialah mewajibkan ujian darah sebagai syarat untuk mendapatkan lesen GDL (Lesen Kenderaan Barangan) serta lesen PSV (Lesen Vokasional Kenderaan Perkhidmatan Awam).
Ujian ini bukan sahaja perlu dilaksanakan bagi pemohon baru lesen, tetapi juga diwajibkan setiap kali lesen tersebut diperbaharui. Langkah ini akan membantu memastikan bahawa pemandu yang memandu kenderaan berat bebas daripada pengaruh dadah.
Menurut Datuk Suret Singh, pihaknya bersetuju dengan pendekatan JPJ yang ingin menguatkuasakan undang-undang berkaitan pemanduan di bawah pengaruh dadah dengan tahap ketegasan yang sama seperti perundangan yang dikenakan ke atas pemandu di bawah pengaruh alkohol.
Tambahnya, pindaan kepada peraturan sedia ada boleh dilakukan dalam masa yang lebih singkat untuk memperkenalkan ujian darah ini sebagai langkah kawalan tambahan.
Perketat Peraturan
Selain memperketatkan peraturan untuk lesen GDL dan PSV. Kerajaan juga disaran untuk terus membiayai latihan kepada 1,000 pemandu baru setiap tahun.
Ini penting bagi menangani masalah kekurangan pemandu kelas E yang diperlukan untuk memandu kenderaan berat seperti lori dan bas.
Dengan ini, bukan sahaja aspek keselamatan dipertingkatkan, tetapi juga masalah kekurangan pemandu yang dihadapi industri pengangkutan dapat diselesaikan.
Dalam pada itu, Datuk Suret Singh turut menekankan bahawa usaha meningkatkan keselamatan jalan raya tidak hanya terletak pada bahu kerajaan atau JPJ sahaja.
Matlamat Utama
Sebaliknya, semua pihak perlu bekerjasama untuk mencapai visi yang terkandung dalam Pelan Keselamatan Jalan Raya 2022-2030. Matlamat utama pelan ini ialah mengurangkan sebanyak 50 peratus bilangan kematian akibat kemalangan jalan raya menjelang tahun 2030.
Semalam, Menteri Pengangkutan Anthony Loke mengumumkan bahawa JPJ akan memperketat operasi bersepadu yang memfokus kepada kenderaan berat.
Langkah ini dijangka akan mengurangkan risiko kemalangan melibatkan kenderaan berat, sekali gus meningkatkan keselamatan pengguna jalan raya di seluruh negara.
Bugatti memperkenalkan Brouillard, sebuah one-off hypercar yang dinamakan sempena kuda kesayangan Ettore Bugatti.
Nama ini merupakan simbol minat pengasas jenama mewah Perancis ini terhadap dunia ekuestrian.
Solitaire – Divisi Ultra-Eksklusif
Brouillard menjadi model pertama yang lahir dari divisi baharu Bugatti, iaitu Solitaire.
Berbeza dengan program Sur Mesure, Solitaire menawarkan tahap personalisasi lebih ekstrem, dengan pengeluaran hanya dua unit setahun.
Setiap kenderaan dibina berasaskan casis dan trenkuasa Bugatti sedia ada, tetapi diolah dengan sentuhan seni yang benar-benar unik.
1,578hp Dari Enjin W16 Quad-Turbo
Di balik rekaan dramatik ini, tersimpan enjin W16 8.0 liter quad-turbo yang menghasilkan 1,578hp.
Kuasa luar biasa ini disejukkan melalui sepasang salur udara besar pada bumbung kaca.
Struktur aluminium dan gentian karbon memastikan ketegaran optimum, manakala “tulang belakang” tengah yang menyerupai Bugatti Chiron memberikan identiti visual tersendiri.
Rekaan Ikonik Bugatti Brouillard Dengan Sentuhan Baharu
Brouillard mengekalkan DNA Bugatti seperti gril berbentuk tapal kuda dan elemen C-shape pada sisi badan yang diinspirasi daripada tandatangan Ettore Bugatti.
Lampu hadapan mirip model Mistral, diffuser belakang gentian karbon, serta ekzos berkembar bertingkat di bawah lampu belakang berbentuk V mendatar holografik melengkapkan rupa agresifnya.
Menurut Frank Heyl, Pengarah Rekaan Bugatti:
“Brouillard tidak menekankan garisan tajam, sebaliknya menampilkan permukaan reflektif yang menyerupai otot seekor kuda terlatih.”
Kabin Dengan Jiwa Ekuestrian
Tema kuda diterjemahkan ke dalam kabin dengan siluet Brouillard pada panel pintu dan tempat duduk.
Jahitan corak plaid turut digunakan pada stereng.
Gabungan carbon fiber berwarna hijau, fabrik tenunan khas dari Paris, serta tombol gear aluminium dengan ukiran kuda miniatur di dalam kaca menjadikan kabin ini bak galeri seni bergerak.
Harga Misteri Bugatti Brouillard
Harga rasmi tidak diumumkan, namun Bugatti memberi isyarat ia berada dalam julat tujuh digit ke atas.
Hakikatnya, sebagai sebuah one-off rolling sculpture, nilainya lebih kepada eksklusiviti dan status, bukan sekadar angka.
Debut Bugatti Brouillard Di Monterey Car Week
Bugatti Brouillard akan membuat debut umum di Monterey Car Week, California, minggu hadapan.
Frank Heyl sendiri akan hadir untuk menjelaskan falsafah di sebalik karya one-off ini.
Kempen Volvo Secret Sales Tawar Rebat dan Hadiah Istimewa Untuk Pelanggan Baharu
Volvo Car Malaysia bersedia menutup tirai tahun ini menerusi acara jualan istimewa yang...