China mungkin menjadi negara pertama di dunia yang mempunyai teksi terbang sebagai sebahagian daripada rancangan Beijing untuk membangunkan apa yang dipanggil “ekonomi altitud rendah”.
Selama bertahun-tahun, syarikat teknologi telah berusaha untuk melancarkan perkhidmatan komersial electric vertical take-off and landing (eVTOL).
Mampu terbang di atas bandar-bandar yang sesak, eVTOL ini adalah gabungan antara kereta elektrik dan dron, serta boleh dikuasakan oleh tenaga boleh diperbaharui.
Mereka tidak memerlukan landasan dan lebih senyap daripada helikopter tradisional, jadi lebih sesuai beroperasi di kawasan bandar.
Beberapa pengeluar di seluruh dunia percaya teknologi ini sedia untuk perkhidmatan teksi terbang jarak pendek. Namun mereka perlu meyakinkan pengawal selia di seluruh dunia bahawa ianya selamat.
Dron tanpa pilot – Sesuai digunakan di kawasan pertanian & ladang
Apa itu Ekonomi “Altitud Rendah”?
Beijing percaya terdapat peluang besar dalam ruang udara kira-kira 1,000 meter ke bawah. Pada persidangan kerja ekonomi pusat Disember lalu, mereka menetapkan agenda ekonomi nasional China, “ekonomi altitud rendah” ditetapkan sebagai “industri strategik yang muncul”.
Selain daripada teksi terbang, sektor ini termasuk perniagaan yang menggunakan dron atau pesawat berawak untuk melakukan perkara seperti penghantaran pakej, pertunjukan cahaya dron, dan perkhidmatan kecemasan tindak balas cepat.
Di ibu kota teknologi China, Shenzhen, penghantaran makanan dengan dron dan perkhidmatan teksi helikopter sudah menjadi kenyataan.
Sektor ini bernilai 500 bilion yuan ($104 bilion) kepada ekonomi China tahun lalu, dan dijangka meningkat sehingga 2 trilion yuan menjelang 2030.
Kerajaan nasional menyediakan sokongan kewangan dan dasar. Sementara kira-kira 20 wilayah dilaporkan memasukkan langkah-langkah untuk menyokong industri ini dalam rancangan mereka untuk tahun ini.
Ads
Gambaran masa depan logistik bagi tujuan komersial dan rekreasi
Apa yang Ada di Landasan Pelancaran?
Untuk beroperasi di sesebuah negara, pesawat perlu mendapatkan Sijil Jenis dari pengawal selia penerbangan. Startup yang berpangkalan di Guangzhou, EHang.
Merupakan pengeluar pertama di dunia yang mendapatkan Sijil Jenis untuk eVTOL pada Oktober tahun lalu, membolehkan ia beroperasi secara komersial.
Menurut EHang, EH216-S yang tidak memerlukan juruterbang boleh membawa dua penumpang. Ia mempunyai kelajuan jelajah 100 km/j dan jangkauan maksimum 35 km.
EHang menunjukkan potensi penggunaan eVTOL yang mirip dron ini pada Disember, menjalankan penerbangan melihat-lihat di dua lokasi.
Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) juga baru-baru ini memberikan lampu hijau untuk memulakan pengeluaran besar-besaran.
Namun, pensijilan EHang datang dengan beberapa syarat ketat yang menghadkan penggunaannya buat masa ini.
Ads
Ini termasuk bahawa EH216-S mesti hanya terbang dalam jarak penglihatan kru darat dan tidak di atas kawasan bandar yang padat, pada waktu malam atau dalam cuaca buruk.
Beberapa pengeluar lain juga telah mengemukakan permohonan untuk Sijil Jenis dengan CAAC.
AutoFlight, yang mempunyai operasi di China dan Eropah, bulan lalu memulakan proses pensijilan jenis untuk eVTOL lima tempat duduk “lift-and-cruise” Prosperity. Walaupun ia berlepas dan mendarat secara menegak. Ia menggunakan penerbangan sayap tetap untuk pelayaran mendatar, memberikan jangkauan lebih daripada 250 km.
Dron yang praktikal adalah yang boleh berlepas dan mendarat secara menegak – senyap juga kritikal
Sokongan dan Kritikan
Dr Adriano Di Pietro dari Swinburne University of Technology mengatakan bahawa mempunyai eVTOL dalam rancangan ekonomi Beijing adalah sangat besar untuk industri.
Namun, beliau juga mengatakan bahawa kos untuk mendapatkan Sijil Jenis di China adalah lebih rendah berbanding di AS atau Eropah.
Kos pensijilan ini adalah kira-kira $1 bilion di AS atau Eropah, sementara di China hanya kira-kira sepertiga daripada itu.
Ads
Ini sebahagiannya disebabkan oleh subsidi kerajaan dan sokongan kewangan untuk pemaju, serta rantaian bekalan mereka.
Tetapi pensijilan di China juga dianggap lebih terhad dan kurang selamat. “Konsep ‘anda mendapat apa yang anda bayar’ adalah benar,” katanya.
Pensijilan dari China juga kurang diiktiraf di seluruh dunia berbanding pensijilan dari Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS (FAA) dan Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah (EASA).
Kesimpulan
China berada di hadapan dalam perlumbaan untuk mengkomersialkan teksi terbang, didorong oleh sokongan penuh kerajaan. Walaupun terdapat cabaran, dengan pensijilan yang lebih murah tetapi dianggap kurang selamat, China terus melangkah maju dalam industri ini. Dengan pelbagai inovasi dan sokongan kewangan, kita mungkin akan melihat teksi terbang menjadi kenyataan di langit China dalam masa terdekat.
Dalam perlumbaan penuh aksi, drama dan kejatuhan nama-nama besar, Marco Bezzecchi muncul juara di Grand Prix British 2025 bagi pasukan Aprilia Racing.
Satu kemenangan yang hadir tepat pada masanya buat jenama dari Noale itu. Di sebalik kekecohan di litar, Johann Zarco (CASTROL Honda LCR) mencatat keputusan cemerlang di tempat kedua. Manakala Marc Marquez (Ducati Lenovo Team) menutup podium di tangga ketiga selepas perlumbaan semula yang mendebarkan.
Fabio Quartararo hampir menggapai kejuaraan perlumbaan ini… sehinggalah semuanya musnah dengan satu masalah teknikal yang menyayat hati.
Kekecohan Dari Mula
Seawal lampu hijau menyala, perlumbaan sudah panas. Alex Marquez (BK8 Gresini) ambil alih di Turn 1. Tapi tidak bertahan lama bila jentera Ducati-nya hilang cengkaman depan dan dia terjatuh. Marc Marquez pula cepat-cepat rebut tempat teratas, diikuti oleh Quartararo dan Bagnaia.
Kemudian, Franco Morbidelli dan Aleix Espargaro terlibat dalam insiden di chicane Vale, menyebabkan tumpahan minyak dan membawa kepada bendera merah. Tapi belum sempat perlumbaan diberhentikan, Marc Marquez pula terbabas di Turn 11! Nasib baik semua pelumba dibenarkan restart kerana belum cukup tiga lap dilengkapkan.
Perlumbaan Semula – Drama Bersambung
Restart menyaksikan Bagnaia memulakan dengan baik, tapi Quartararo tidak tunggu lama – dia terus merampas kedudukan pendahulu di Turn 3. Tak lama lepas tu, Miller pula potong Marc Marquez untuk tempat ketiga, menjadikan kedudukan ketika itu: Yamaha 1-2 di depan Ducati.
Kejatuhan Pecco & Kemaraan Bezzecchi
Pecco Bagnaia semakin bergelut. Di Luffield, tayar depannya menyerah – dan itu bermaksud game over buat juara dunia itu. Ketika ini, Bezzecchi berada di tempat ketiga dan mula mengejar Miller serta Quartararo.
Bezzecchi mula mempamerkan rentak perlumbaan yang mengagumkan. Di Lap 10, dia sudah potong Miller dan merapatkan jurang kepada Quartararo – yang kini hanya tinggal sekitar 4.4 saat.
Quartararo – Dari Harapan ke Kekecewaan
Tiba-tiba, Quartararo angkat tangan di atas motosikalnya. Masalah teknikal – sistem ‘rear ride height device’ jentera YZR-M1 terkunci, menyebabkan dia gagal kawal motosikalnya dengan sempurna. Selepas cuba sedaya upaya selama setengah pusingan, Quartararo akhirnya terpaksa mengalah. Peluang untuk menang pertama kali musim ini – musnah begitu saja.
Bezzecchi Ambil Peluang, Marquez Genggam Podium
Dengan Quartararo tersingkir, Bezzecchi mewarisi kedudukan pendahulu. Zarco mengekori di tempat kedua. Manakala Marc Marquez bertarung sengit untuk tempat ketiga dengan Morbidelli, Miller, dan adiknya sendiri, Alex Marquez.
Aksi paling mendebarkan tiba di pusingan terakhir. Marc Marquez dan Morbidelli berbalas potongan di setiap selekoh. Akhirnya, pengalaman Marc membuahkan hasil apabila dia menggunakan ruang sempit di selekoh terakhir untuk merampas semula kedudukan podium dengan gaya penuh agresif.
Keputusan Akhir GP British
Marco Bezzecchi (Aprilia Racing)
Johann Zarco (CASTROL Honda LCR)
Marc Marquez (Ducati Lenovo Team)
Franco Morbidelli
Alex Marquez
Pedro Acosta
Jack Miller
Fermin Aldeguer (naik satu tempat selepas penalti)
Fabio Di Giannantonio
Joan Mir
(Luca Marini sepatutnya tamat di P8, tetapi dikenakan penalti 16 saat kerana tekanan tayar rendah).
Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) telah mengambil langkah tegas dengan menggantung semua operasi penerbangan yang melibatkan pesawat model Blackshape, iaitu BS 115, BK 160, BK 60-200, dan BK 160TR, di ruang udara Malaysia.
Keputusan ini berkuat kuasa serta-merta selepas penerbitan Arahan Kelayakan Udara Kecemasan (EAD) oleh Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah (EASA) pada Isnin lalu.
Ketua Pegawai Eksekutif CAAM, Datuk Kapten Norazman Mahmud, menyatakan bahawa tindakan penggantungan ini selaras dengan EAD yang dikeluarkan oleh EASA sebagai respons terhadap kemalangan tragis yang melibatkan pesawat Blackshape baru-baru ini.
Beliau menegaskan bahawa keselamatan penerbangan adalah keutamaan utama, dan CAAM akan mengambil segala langkah yang diperlukan untuk memastikan keselamatan operasi penerbangan di Malaysia.
Kredit Foto: Selangor Journal
Kemalangan yang berlaku pada 13 Februari yang melibatkan pesawat Blackshape Gabriél BK 160TR telah menimbulkan kebimbangan yang serius terhadap tahap keselamatan penerbangan.
Pesawat tersebut, yang dikendalikan oleh Aviation Safety Technology Pte Ltd dari Singapura, mengalami kemalangan di kawasan Kapar, Selangor, yang mengakibatkan kematian kedua-dua individu yang berada di dalamnya.
Menurut laporan awal Biro Siasatan Kemalangan Udara (BSKU) Kementerian Pengangkutan, kecuaian dalam penyelenggaraan dan pelepasan had berat adalah antara faktor yang menyebabkan kemalangan tersebut.
Kredit Foto: Must Share News
Turut dinyatakan dalam laporan itu bahawa pesawat terbabit tidak mempunyai perakam data penerbangan yang memadai. Tindakan penggantungan operasi penerbangan pesawat Blackshape ini merupakan langkah proaktif yang diambil untuk memastikan keselamatan penerbangan yang lebih baik di Malaysia.
CAAM menekankan bahawa mereka akan terus memantau perkembangan situasi dan mengambil langkah-langkah selanjutnya yang diperlukan demi kepentingan keselamatan semua pihak yang terlibat dalam industri penerbangan negara.
Great Wall Motor (GWM) Malaysia dengan penuh keghairahan mengumumkan pembukaan Pusat 3S terbaru di Setia Alam, menyediakan Perkhidmatan Jualan, Perkhidmatan, dan Alat Ganti.
Ini menandakan penambahan penting kepada rangkaian niaga GWM, dan juga mencerminkan komitmen GWM untuk meningkatkan pengalaman pelanggan secara keseluruhan dengan pelbagai perkhidmatan yang lebih meluas.
Pusat 3S GWM Setia Alam ini meliputi lebih dari 6000 kaki persegi, terdiri daripada sebuah bilik pameran, sebuah ruang duduk pelanggan yang dipersonalisasi, dan empat bengkel perkhidmatan yang dioperasikan oleh pasukan teknikal GWM yang terlatih secara profesional.
Kredit: GWM
Pusat perkhidmatan ini mampu menyediakan perkhidmatan selepas jualan dan keperluan penyelenggaraan sehingga 800 kenderaan sebulan, merangkumi pelbagai barisan produk GWM, termasuk jenama seperti Haval, ORA, dan siri Cannon.
“Pusat 3S baru ini mencerminkan komitmen GWM dalam menyampaikan perkhidmatan yang luar biasa dan meningkatkan kemudahan untuk pelanggan yang dihargai di Shah Alam dan Klang,” kata Mike Cui An Qi, Pengarah Urusan GWM Malaysia.
Selari dengan pengembangan rangkaian GWM Malaysia, jenama ini secara berperingkat memperkenalkan produk-produk baru ke pasaran Malaysia. GWM ORA 07 dijadualkan akan dilancarkan secara rasmi pada 3 April. Coupe elektrik ini kini dibuka untuk ditinjau dan pandu uji di Pameran GWM di seluruh Malaysia.
Kredit: GWM
Peminat kereta dan pembeli yang berminat dialu-alukan untuk menikmati keanggunan dan reka bentuk ORA 07 secara langsung. Yang lebih penting, GWM Malaysia menawarkan penyelenggaraan PERCUMA sehingga 5 tahun atau 75,000 km (mana-mana yang terlebih dahulu) bagi pelanggan yang telah membuat pra-pesanan sebelum tarikh pelancaran EV, dan bagi sokongan mereka yang bersemangat terhadap EV yang lebih daripada menakjubkan ini.
Jangan lepaskan peluang ini dan daftarkan minat anda sekarang di https://www.gwm.com.my/ORA07.html!
GWM Setia Alam
Alamat: No. 5-1, Setia Avenue, 2, Jln Setia Prima S U13/S, Setia Alam, 40170 Shah Alam, Selangor
BMW Motorrad Malaysia secara rasmi memperkenalkan jentera touring premium terbarunya, BMW R 1300 RT untuk pasaran tempatan. Model ini tampil dengan lima pilihan varian...