Lembaga Lebuhraya Malaysia telah mengumumkan berita gembira hari ini dengan pembukaan rasmi Seksyen 6 Lebuhraya Pesisiran Pantai Barat (WCE).
Pembukaan yang dijadualkan bermula jam 12.01 pagi pada 21 November 2023, Seksyen 6 ini mendapat pengecualian pembayaran tol kepada pengguna sehingga 2 Januari 2024, yang diumumkan oleh Menteri Kerja Raya, Dato Sri Alexander Nanta Linggi.
Dengan pembukaan laluan lebih raya baharu ini, ia membawa harapan baru kepada pengguna jalan raya yang dapat menjangkakan masa perjalanan lebih singkat sehingga 15 minit berbanding 45 minit menggunakan laluan sedia ada.
Ads
Sekali gus, Seksyen 6 ini akan menghubungkan secara terus pengguna dari Persimpangan Bertingkat Bandar Bukit Raja Utara ke Persimpangan Bertingkat Assam Jawa. Tidak hanya itu, sambungan terus dengan Lebuhraya LATAR turut menawarkan lebih kesalinghubungan antara rangkaian lebuh raya untuk keselesaan pengguna.
Kredit Foto: Careta.my
Dalam menyusuri Seksyen 6 WCE ini, pengguna kini akan lebih mudah untuk melawati destinasi pelancongan menarik seperti Bandar Warisan Batu Arang, Bukit Malawati, Sky Mirror, dan Taman Kelip-Kelip Kampung Kuantan. Ini tidak hanya akan memberi kesenangan kepada pengguna, tetapi juga dijangka merancakkan pertumbuhan sosio-ekonomi dalam komuniti setempat.
Ads
Sebelum pembukaan Seksyen 6 WCE, sebanyak empat seksyen WCE telah dibuka sebelum ini. Ini termasuklah tiga seksyen di Negeri Perak, iaitu Seksyen 8 (Hutan Melintang – Teluk Intan), Seksyen 9 (Lekir – Changkat Chermin), dan Seksyen 10 (Changkat Chermin – Beruas), serta satu seksyen di Negeri Selangor iaitu Seksyen 5 (Bandar Bukit Raja Selatan – Bandar Bukit Raja Utara).
Pembukaan Seksyen 6 WCE merupakan langkah yang dinanti-nantikan dan merupakan satu lagi kemajuan dalam infrastruktur lebuh raya negara yang akan memberi impak besar kepada pengguna serta pertumbuhan ekonomi tempatan.
Ads
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Dalam satu laporan terbaru oleh Automobilwoche, Porsche mengumumkan bahawa mereka akan menamatkan pengeluaran model 718 Boxster dan Cayman yang menggunakan enjin pembakaran dalaman (ICE) pada pertengahan tahun 2025.
Menurut pengurus produksi Porsche, Albrecht Reimold, langkah ini diambil untuk memberi ruang kepada model 718 serba elektrik yang baru.
Reimold turut menyatakan bahawa kereta elektrik yang baru ini akan mengekalkan elemen keseronokan yang ada pada model 718 ICE. Beliau juga mengaku sudah memandu prototaip model baharu ini, namun tidak mendedahkan banyak maklumat mengenainya.
Selain 718
Selain model 718, Porsche juga akan menghentikan pengeluaran Macan ICE dan hanya menjual Macan EV yang baru dilancarkan.
Walaupun versi ICE bagi model 718 dan Macan tidak lagi dijual di Eropah, ia masih tersedia di pasaran lain.
Di Eropah, ketiga-tiga model ini dihentikan jualannya disebabkan undang-undang keselamatan siber baru Kesatuan Eropah (EU). Undang-undang ini memerlukan kenderaan baru mendapatkan sijil pengesahan yang memastikan mereka dilindungi daripada 70 kelemahan keselamatan.
Maklumat mengenai model 718 elektrik masih dirahsiakan, namun ia dijangka akan diperkenalkan pada tahun 2025.
Kemungkinan besar, versi konvertibel akan diperkenalkan terlebih dahulu, sama seperti bagaimana Boxster menjadi model pertama yang dikeluarkan pada tahun 1996.
Komitmen Porsche
Porsche telah lama dikenali dengan komitmennya terhadap inovasi dan prestasi, dan peralihan ini menandakan satu langkah besar ke arah mobiliti elektrik.
Walaupun ramai peminat mungkin berasa sedih dengan penamatan model ICE yang ikonik ini. Langkah ini seiring dengan matlamat global untuk mengurangkan jejak karbon dan mempromosikan kenderaan hijau.
Model 718 elektrik yang bakal diperkenalkan ini pasti akan menarik perhatian ramai, terutama sekali dengan janji untuk mengekalkan pengalaman pemanduan yang menyeronokkan.
Dengan Porsche memanfaatkan teknologi terkini, kita boleh menjangkakan prestasi yang luar biasa serta reka bentuk yang menawan pada model-model baharu ini.
Peralihan kepada model elektrik bukan sahaja menunjukkan adaptasi Porsche terhadap perubahan pasaran dan peraturan. Malah komitmen mereka terhadap masa depan yang lebih lestari.
Dalam tempoh beberapa tahun akan datang, kita akan melihat lebih banyak lagi inovasi dari Porsche dalam usaha mereka untuk terus berada di barisan hadapan dalam industri automotif.
Honda sekali lagi mencuri perhatian dunia dua roda apabila Boon Siew Honda secara rasmi melancarkan Honda CB1000 SP 2025. Jentera naked yang tampil agresif, bertenaga dan penuh gaya.
Dikenali dengan konsep “AGGRESSIVE & PURE”, model ini adalah satu kemunculan yang bakal menggoda hati peminat motosikal naked yang inginkan gabungan kuasa Fireblade dan teknologi pintar dalam satu pakej yang memukau.
Satu warna sahaja ditawarkan bagi model SP -Matte Ballistic Black Metallic
Kuasa Superbike, Kendalian Naked
Di sebalik reka bentuk berotot dan minimalis CB1000 SP ini, tersembunyi enjin 999cc empat silinder sebaris DOHC yang diinspirasikan daripada CBR1000RR Fireblade.
Enjin ini mampu menjana 115.6kW pada 11,000rpm dan 107Nm tork pada 9,000rpm. Kekuatan ini turut dipertingkatkan dengan sistem RC Valve dalam ekzos 7.1L. Menjadikan ia lebih responsif dan bertenaga di pertengahan hingga ke hujung pecutan.
Bagi memastikan penyaluran kuasa yang lancar, ia dilengkapi dengan klac assist & slipper. Transmisi 6-kelajuan. Quickshifter boleh laras yang membolehkan penukaran gear tanpa guna klac – naik atau turun, semuanya mudah dan lancar.
Rangka Baharu, Lebih Padu
CB1000 SP tampil dengan rangka twin-spar keluli baharu yang meningkatkan ketegaran dan kestabilan dan mengurangkan berat keseluruhan. Suspensi hadapan Showa SFF-BP 41mm yang boleh laras sepenuhnya digandingkan dengan penyerap hentak belakang Öhlins TTX36. Menjadikan tunggangan lebih padu dan selesa – dari selekoh ke lebuh raya, semuanya dalam kawalan.
Bahagian brek juga tidak main-main. Brek hadapan menggunakan kaliper Brembo Stylema dengan cakera terapung 310mm. Manakala di belakang pula cakera 240mm dengan kaliper Nissin. Kuasa henti yang mantap ini memang sesuai dengan prestasi yang ditawarkan.
Rekaan Agresif dan Teknologi Terkini
Rekaan CB1000 SP ini memang buat orang berpaling – dengan lampu depan LED berkembar, tangki berotot seperti “sayap lipat”, dan profil belakang yang tajam.
Gaya streetfighter disempurnakan dengan handlebar tirus dan posisi menunggang tegak yang beri kawalan penuh dan keyakinan kepada penunggang.
Panel meter TFT 5 inci berwarna penuh membawa pengalaman menunggang ke tahap baharu. Dengan sokongan Honda RoadSync, anda boleh akses muzik, panggilan, navigasi, dan notifikasi secara terus melalui Bluetooth.
Antaramuka boleh diubah mengikut pilihan (BAR, CIRCLE, SIMPLE), dan juga tema latar seperti putih, hitam atau automatik.
Posisi menunggang lebih tegak
Sistem Keselamatan Pintar
CB1000 SP turut dilengkapi dengan sistem Emergency Stop Signal (ESS) yang akan menghidupkan lampu isyarat kecemasan semasa brek mengejut – sangat berguna di lebuh raya atau ketika cuaca tak menentu.
Bagi kesesuaian dalam pelbagai situasi, CB1000 SP menawarkan tiga mod tunggangan iaitu Rain, Standard, dan Sport. Dua mod tambahan boleh dikustom mengikut keselesaan penunggang, termasuk tahap kuasa, brek enjin, dan sistem kawalan cengkaman (HSTC) serta wheelie control.
Harga dan Waranti
CB1000 SP hadir dalam warna Matte Ballistic Black Metallic dan ditawarkan pada harga RM69,999.00 (harga cadangan, tidak termasuk cukai jalan, insurans dan pendaftaran). Ia juga didatangkan dengan waranti dua tahun atau 20,000km – yang mana dahulu.
Untuk maklumat lanjut, layari hondabigbike.com.my atau kunjungi Honda BigWing berdekatan.
Hari ini, Zontes Malaysia telah melancarkan model skuter baharu yang sangat popular di pasaran eropah dan sebahagian negara Asia. Lengkap dengan teknologi terkini dan pelbagai ciri-ciri premium, model ini dijangka terjual seperti pisang goreng panas.
Zontes 350E, Kredit: zontesmalaysia.com
Untuk pasaran Malaysia, Skuter Zontes 350 Series hadir dengan dua varian iaitu 350D dan 350E. Kedua-dua varian mempunyai tujuan yang berbeza bergantung kepada keperluan penunggangnya.
Zontes 350D, Kredit: zontesmalaysia.com
Dari segi prestasi, kedua-dua varian dikuasakan oleh enjin 349cc sejukan cecair dengan suntikan bahan api silinder tunggal. Menghasilkan 36 kuasa kuda dengan daya kilas 38Nm skuter ini menggunakan transmisi boleh laras berterusan (CVT).
Zontes 350D, Kredit: zontesmalaysia.com
Setiap skuter akan diberi waranti am selama 2 tahun atau 20,000km jarak tempuh dan juga waranti komponen enjin selama 3 tahun atau 30,000km jarak tempuh, tertakluk kepada terma dan syarat.
Zontes 350D, Kredit: zontesmalaysia.com
Bagi varian skuter Zontes 350D, ia direka untuk mobiliti dalam bandar yang mana badan skuter kelihatan ‘slim’ dengan berat hanya 190 kilogram. Tangki minyak 12-liter mampu mengerakkan skuter sejauh 400 kilometer dalam mod Eco.
Zontes 350E, Kredit: zontesmalaysia.com
Dari segi pengendalian, Zontes menekankan bahawa ia lebih tangkas dengan suspensi lebih selesa, pikap lebih bagus dan juga penjimatan minyak yang meyakinkan. Warna yang ditawarkan untuk varian 350D adalah warna perak dan hitam sahaja.
Zontes 350D, Kredit: zontesmalaysia.com
Untuk varian 350E, ia direka untuk kesesuaian perjalanan jarak jauh dengan jarak roda lebih panjang iaitu 1,565mm berbanding 350D dengan jarak roda 1,405mm. Tangki bahan api juga lebih besar daripada 350D iaitu seluas 16 liter.
Zontes 350E, Kredit: zontesmalaysia.com
Tangki penuh varian 350E akan mampu mengerakkan skuter ini sejauh 457 kilometer, manakala beratnya ialah 203 kilogram. Dalam pada itu, ruang kargo tempat duduk mempunyai kapasiti sebesar 50 liter, sebagai anggaran, ia mampu memuatkan dua biji helmet ‘full face’.
Zontes 350E, Kredit: zontesmalaysia.com
Bagi ruang penyimpanan hadapan, ia direka kalis air dan mampu memuatkan empat botol air bersaiz 500ml, manakala hendal aloi aluminium boleh laras, membolehkan penunggang memilih cara tunggangan yang sesuai mengikut situasi.
Zontes 350D, Kredit: zontesmalaysia.com
Selain itu, bahagian pemegang hendal dilengkapi dengan ciri pemanas tangan yang amat sesuai bagi mereka yang menunggang ketika hujan atau menuju destinasi ke kawasan sejuk. Warna yang ditawarkan bagi varian 350E hanyalah putih dan hitam sahaja.
Zontes 350D, Kredit: zontesmalaysia.com
Di samping itu, kedua-dua varian didatangi dengan keyless system dengan skrin meter TFT 6.7 inci dan juga penahan angin elektronik boleh laras. Skuter ini juga mempunyai dua tempat pengecasan pantas 18W jenis A & C.
Zontes 350D, Kredit: zontesmalaysia.com
Ciri keselamatan yang datang dengan standard bagi kedua-dua varian termasuklah brek cakera depan & belakang, sistem brek ABS, sistem kawalan cengkaman, system pemantauan tekanan tayar dan juga lampu LED OSRAM ultra.
Menurut Zontes Malaysia, mereka menyasarkan untuk penunggang yang berusia 31 tahun hingga 40 tahun. Harga yang ditawarkan di Malaysia bermula RM23,800 untuk varian 350D manakala varian 350E bermula pada harga RM25,800.
Zontes 350E, Kredit: zontesmalaysia.com
Info tambahan, Zontes Malaysia ada menganjurkan peraduan “Memorable Memories Together” buat mereka yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut mengenai siri skuter 350 ini. Peraduan berlangsung dari 15 Ogos hingga 17 September 2023.
Zontes 350E, Kredit: zontesmalaysia.com
Untuk maklumat lanjut tentang motosikal Zontes di Malaysia, anda boleh layari www.zontesmalaysia.com.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
"Redefining Boundaries"
Aveta Malaysia melakar sejarah baharu apabila melancarkan cogan kata rasmi terbarunya, “Redefining Boundaries” atau Mentakrifkan Semula Sempadan. Slogan ini menjadi simbol kepada hala...